Kimi Räikkönen hotar Mercedesdominansen inför Malaysias GP i F1 2014

Mercedes dominans i Australien hade varit avsevärt tydligare om vi inte hade fått en säkerhetsbil som effektivt raderade ut Nico Rosbergs uppbyggda avstånd till resten och om inte Hamiltons motor tvingat honom att bryta loppet. Ändå vann Rosberg med en halv minuts marginal och då vet vi att Magnussen jagade Ricciardos Red Bull ända till målflaggan utan att slå av på farten.

Ferrari var distanserade, Kimi trivdes in med bilen och det verkade vara Mercedes som man skulle ha under huven för att man skulle ha något att säga till om i år. Allt verkade hålla i sig till Malaysia, där vi är nu och de två första träningarna är avklarade.

Hamilton toppade FP1 och Rosberg FP2, men med mycket liten marginal till Kimi Räikkönen, som var tvåa i båda passen. Och det märktes på Kimis körning och på hans kommentarer efteråt hur stor skillnad det var för honom här jämfört med i Australien.

Det var inställningar som spökade för honom. Och bristen på 100 hästkrafter till följd av krånglade mjukvara, något som Ferrari hade problem med på båda bilarna i första stinten och åtgärdade vid första depåstoppen.

I FP2 skiljde det bara hundradelar mellan ettan Rosberg och fyran Hamilton. Således hade vi en Mercedesmotor, en Ferrarimotor och en Renaultmotor på platserna ett, två och tre. Åter igen är det härligt jämt i Formel 1!

Som vanligt säger alla att ingenting ska läsas in i fredagstiderna, olika däck, olika vikt, test av nya delar, banan förändras, mycket händer till lördag efter analys av fredagens inkörda data mm. Ändå läser alla av vad som händer. Jämför.

Visst händer det att någon har grava problem en fredag och hittar rätt över natten.

Visst händer det att någon använder mycket fredagstid till att utvärdera nya delar.

Men faktum är att alla provar set up, utvärderar däcken, hur länge håller de, för att räkna ut strategin, när är det optimalt att göra sina depåstopp.

Alla gör kvalsimuleringar, provstarter och long runs. Och nu provas även bränsleförbrukningen.

Håller man sedan lite rätt på vem som gör vad, när och hur och på vilka däck, får man absolut fram tider som går att jämföra.

kvalsimuleringstiderns var rätt jämna.

Men det var även long runs. Mercedes, Ferrari och Red Bull verkar jämnsnabba, och de två förstnämnda hyser viss oro över ett stort däcksslitage.

Fem män aspirerar efter fredagens körningar på segern på söndag – Rosberg, Hamilton, Vettel, Kimi och Alonso. Striden om Pole position kommer att stå mellan de tre förstnämnda.

F1-sidan här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s