Ma 876 kan vara på väg ut i tjänstgöring igen

Detta är spekulationer underblåsta av observationer. Inget mer. Men det kan vara rätt ändå.

För en tid sedan fick Ma 825 i Vaggerydspendeln ett lagerhaveri (här) och det innebar ett akut problem, eftersom transportåtagandet finns kvar, säkert med rätt dyra SLA:er (straffavgifter) om den inte körs. Korta lösningar har vi sett i form av dubbla TMX:er och 185-lok.

Men en mer permanent lösning är att laga Ma 825. Eller ersätta henne.

NetRail bokade för några år upp sig på två av de bästa kvarvarande Ma-lok, Ma 405 och Ma 409, men fullföljde aldrig köpet, kanske pga en anemisk ekonomi.

Istället köpte man nyligen Ma 876 som reservdelslok för en spottstyver. Ma 876 har tunna hjul och tre motorer som inte är kuranta.

Härom dagen ”försvann” Ma 876 och Ma 832 in på verkstaden och mitt antagande var att de skulle fettas upp för den sista resan (här). En infettning är inget långtidsjobb och jag hade väntat att se loken ute idag igen.

Spår 2 i TGOJ-verkstaden. Ma 832 plockas på delar vad det verkar

Spår 2 i TGOJ-verkstaden. Ma 832 plockas på delar vad det verkar

Men Ma 832 stod kvar inne i verkstaden på spår 2. Skylten ”arbete pågår” hängde på kopplet. Man har plockat strålkastarna från henne. Redan tidigare såg vi tecken på att ventilatorerna tagits ut också. TGOJ verkar således tömma henne på reservdelar. Bättre sent än aldrig…

Och att något stort är i görningen blev jag varse när jag var på väg därifrån – i rundstallet skymtade en grön Ma. Upphissad! Det gick snabbt att se att det var Ma 876, tänk på den karaktäristiska multipeldosan.

Också spår 2 i TGOJ-stallet, fast detta är rundstallet och det är där som lyftarna finns. Som du skymtar bakom dörraren är Ma 876 upplyft. Bakom port 1 står en av V11-loken.

Också spår 2 i TGOJ-stallet, fast detta är rundstallet och det är där som lyftarna finns. Som du skymtar bakom dörraren är Ma 876 upplyft. Bakom port 1 står en av V11-loken.


Man hissar inte upp ett reservdelslok bara för skojs skull. Ingen mekaniker ska utbildas på Ma heller.

Den kvalificerade gissningen är att Ma 876 kommer att få det sista skapliga reservboggieparet, med Ma 832:s motorer (som sedan länge plockats ut som reservdelar).

Fortsättning följer, här på absolutman

Ma-lokssidan här

 

 

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ma 876 kan vara på väg ut i tjänstgöring igen

  1. Ping: Green Cargos sista Ma-lok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s