Red Bull fimpar Renault och bygger egen motor

Formel 1, 2014 som alltid, en arena för det oväntade och för förändringar. Och därmed en gryta för rykten och spekulationer. Men sällan rök utan eld.

Att Red Bull varit missnöjda med Renaults nuvarande turbomotor med tillhörande energiåtervinningssystem (ERS) är ingen hemlighet. Red Bull har åter en mycket aerodynamiskt duktig bil, men klent med toppeffekt och många mjukvaruproblem har gjort att Mercedes kunnat dominera hittills (här och här).

Nu kan man tycka att en andra plats (som kanske stryks) i Australien och en tredje plats i Malaysia är ett okej facit för Red Bull, speciellt med tanke på deras problem under försäsongstesterna (här). Men Red Bull är vana att dominera och vinna, då är det svårt att acceptera annat.

Redan under försäsongen har Dietrich Mateschitz (Red Bulls ägare) nämnt att lösningen på motorproblemen förmodligen är att bygga en egen motor. Och nu lär samme man ha sagt att ”Min dröm är att se en Red Bull-bil med Red Bull-motor köra på Red Bull-ring. I år. Pengar är inget problem.”

Visst är det härligt att höra något uttala ord som ”pengar är inget problem” och verkligen mena dag!

Och tidigare köpte samme man Österrikiska A1-ring (du vet väl att Red Bull kommer från Österrike), renoverade den till dagens standard på F1-banor, fick den med i Ecclestones F1-kalender igen och döpte om den till just Red Bull Ring.

Men från noll till egen motor på bara några månader, det kan väl inte gå, oavsett pengar? Och vilka tekniker ska man köpa in? Det finns svar på det med.

Cosworth, det brittiska anrika företaget, som under många år tillverkat och sålt F1-motorer, byggde på eget initiativ en turbomotor enligt 2014-års F1-reglemente. Men ingen köpte den. Förrän Red Bull kom och köpte, ja inte bara motorn, utan hela projektet.

Teknikerna kommer sedan från Japan, dvs Nissan (Red Bull har ju Infinity-sponsring) och de har länge varit sugna på att få vara med även rent tekniskt, men Renault har sagt nej: ”Ska det stå Infinity på motorn får ni bygga en själv, på Renaultmotorer står det Renault”. Lite intressant är det dock att Renault äger stora delar av Nissan…

Och nu kommer det i alla fall inte att stå Infinity på motorn, utan just Red Bull.

Nå, med de krav som ställs på hur långt en motor måste håll i F1 idag (varje förare har fem motorer på sig att klara hela säsongen (19 lopp x 30 mil + kval /5 är minst 120 mil), så blir motorerna även intressanta även för långloppsracing. Och Nissan har för avsikt att komma tillbaka till LeMans 24h. Ryktet säger att Cosworthmotorn redan hårdtestas i provbänken av Nissans tekniker.

Det här med effekt är förstås viktigt i motorsport. Men det är alltid toppeffekt som anges. Effekten över hela varvtalsregistret brukar mynna ut i begrepp som körbarhet eller ibland som vridstark eller bottenstark. Det innebär att motorn har gott om effekt på lägre varvtal (läs med om effekt och vridmoment här).

Ingen tillverkar vill avslöja hur mycket toppeffekt deras motorer kan ge, men alltid sipprar det ut något, som sedan ger upphov till rykten och spekulationer.

De gamla V8-motorerna gav runt 750 hästar som mest och KERS-elmotorn ytterligare 80 hästkrafter.

Från början hette det att dagens turbosexor skulle ge cirka 600 hästkrafter och ERS-elmotorn ytterligare 160 hästar, totalt 760 hästkrafter. Men siffror som nämns är att Mercedes har starkast motorn och att den ger totalt 900 hästkrafter.

Och det ryktas om att den nya Red Bull-motorn kommer att ge fyrsiffriga effekttal. Om det är sant kommer Red Bull åter att bli onåbara och dominera. Förutsatt att grejorna håller.

Och vad kommer då Hondas motor att ge, som har resten av året på sig att utveckla den på? Honda kommer som bekant in som motorpartner till McLaren till 2015.

Det här leder till dilemman. FIA har fryst motorutvecklingen från 28/2-14 för att spara pengar för de inblandade. Men det gäller ju bara de som redan är med. Samtidigt vill FIA och alla andra gärna få med flera aktörer och därmed inte stänga dörren för senkommare. Så har ju F1 alltid varit och så kommer det fortsätta var. Hade det inte varit så att ingen får tillkomma efter start, så hade ju F1 bara bestått av Ferrari idag.

Men nya aktörer som kommer in senare kommer knappast att ge sig in i sporten med en motor som underpresterar. Vilket innebär att på sikt kommer Renault, Ferrari och Mercedes att ha de klenast motorerna efter Red Bull, Honda och vilka mer som kan tillkomma.

Lösningen för det kommer sannolikt bli att t.ex. Ferrari bildar ett fristående bolag som utvecklar en ”egen motor” som sedan Ferrari köper och stoppar i sin bil. Givetvis Ferrari-brandad. Och vips fick Ferrari den nyaste och starkaste motorn i fältet. Och snart måste Mercedes och Renault göra samma manöver. Puts väck med besparingarna där!

Formel 1 har alltid varit dynamiskt och töjt på sina egna regler till bristningsgränsen. Det är en del av charmen med F1.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s