Formel 1 i världsklass sedan Mercedespojkarna ignorerat teamorder

När Formel 1 gick till enhetsdäck var Bahrain värd för säsongens första lopp och det var bland det tråkigaste som skådats. I princip en enda lång procession var det då och det klagades på hur illa detta var för Formel 1 och att det måste komma till stånd en ändring kvickt. Då utvecklades säsongen snabbt och underhållningen var på topp.

Årets nya reglemente, med motorerna i fokus, innebär en minst lika stor omställning och ändå var både första och andra loppen bra och sevärda. Men när vi nu kom till Bahrain hade vi ingen aning om vilken show som vi skulle bjudas på. Kanske hade vi vågat hoppas på en strid om tredje platsen mellan finnarna Bottas i Williams och Kimi Räikkönen i Ferrari, kanske även med en framstormande Ricciardo, som kvalade in som trea och flyttades ned 10 platser.

Det blev ett lopp med strid om platser genom hela loppet. Däckproblem och bränslebrist var som bortblåst och stallkamrater stred med varandra. Men det var Mercedes fabriksstall som stod för den stora showen.

Istället för att göra som Ferrari säsongerna 2002 och 2004 (när spänningen handlade om vem som skulle bli trea samt om Ferrari skulle ta alla segrar), så satte Hamilton och Rosberg ribban redan i starten – Hamilton gav sig sjutton på att ta ledningen från sin andra startruta, trots att den är på den smutsiga sidan. Och med en hårsmån var han först ut ut första kurvan.

Rosberg hängde på och gav inte Hamilton någon lugn stund, även om ställningen höll i sig länge. Rosberg gick sedan för en alternativ strategi och tog de hårda däcken på andra stinten. De däcken var inte mycket långsammare längre och Hamilton på mjuka däck kunde inte bygga upp luckan till Rosberg med mer än 7-8 sekunder.

När det var femton varv kvar att köra hände det spektakulära, nämligen när Maldonado kom ut från depån och torpererade Guiterrez Sauber som voltade. Detta föranledde förstås säkerhetsbil.

Hamilton och Rosberg gjorde sina sista depåstopp, Hamilton fortsatt i ledning nu på hårda däck och Rosberg på mjuka. Luckan till Rosberg var borta, liksom de 45 sekunder som han hade till tredje bästa bil.

Inför omstarten kom, förstås, teamorder från Mercedes Paddy Lowe ”Se till att ta bilarna i mål”. Och därmed torde striden varit över.

Men Hamilton svarade inte.
Rosberg svarade kort ”okej”.

Så gick omstarten och en hetsjakt mellan de två inleddes. Rosberg på mjuka däck var den snabbare, men det gäller att komma om också. Det gjorde Rosberg, vid flera tillfällen, men en omkörning innebär alternativa spår genom kurvorna, som inte är de snabbaste kanske. Och varje gång kom Hamilton direkt tillbaka. Inte ens DRS-användning kunde stoppa Hamilton mot att ta segern, en sekund före Rosberg. Då hade de kört till sig en nu lucka på 24 sekunder till nästa bil.

Som blev Perez i en Force India.

Force India?!

Ja, med Mercedesmotor. Men inte bara det.
Kimi Räikkönen beskrev sin upplevelse när Hülkenberg i den andra Force Indian körde om honom. ”Han tog ett annat spår genom kurvan, på utsidan om mig och accelererade sedan bara i från mig. Det var inte bara effekt, utan även grepp.”

Ferrari har en hel del att jobba med, Alonso och Kimi gjorde vad de kunde och gjorde det bra, och det räckte bara till 9:e och 10:e plats. Ferraris president var på plats och såg eländet. Han åkte innan loppet var slut. Frågan är, vad kan han göra?

Men Kimi Räikkönen var förvånansvärt nöjd efteråt – framsteg på bilen som upplevdes som bättre. Och så fick han ju massor med wheel-to-wheel racing, som han ville ha mer av (sagt på presskonferensen innan Bahrain-helgen).

Trots 9-10 för Ferrari så var det bättre än för McLaren, vars båda bilar bröt.
Detta i Buttons 250:e GP-start.

Siffror förresten, detta var 10:e gången ett Formel 1-lopp hölls i Bahrain och det 900:e Formel 1-loppet i historien.

Intervjuerna på podiet efter loppet förrättades av AC/DCs frontman Brian Johnson, och det var väl lämpligt, för det här loppet rockade verkligen.

Just nu pågår ett Formel 1-test i Bahrain. Ett tvådagars test inne i säsongen har FIA och stallen enats om, till följd av de stora regeländringarna till året.

Kinas GP ligger en och en halv vecka bort. Redan då kommer vi se förändringar på bilarna, till följd av testet, för utvecklingen pågår ständigt. Frågan är, kommer Mercedes försprång att öka eller krympa?

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s