absolutman har tidigare flaggat för att Ma 876 skulle kunna vara på väg ut i kommersiell trafik igen (här) och det förefaller tämligen troligt nu.
TGOJ Eskilstuna, 2014-april-10
Strålande sol och svensk högsommarkänsla, säkert tio grader varmt.
Spår 8 utanför verkstaden leder in i tvätthallen. Ma 876 är under spänning och kör för egen maskin.
Det blev ett antal varv med avfettning, spolning och borstar, innan loket skrubbats rent från några år av smuts och avställdhet.
Ma 876 hade tidigare TGOJ-relieferna på långsidorna, dessa har monterats bort i och med att NetRail numera äger loket. Titta nog i hitkant på bilden, så ser du att man har satt igen borrhålen efter bokstäverna.
Vidare har högra rutan i dörren i A-änden bytts ut (vandaler slog sönder det när hon stod uppställd bakom RBS:en, här).
Men det som definitivt avgör att Ma 876 är på väg ut i arbete igen är boggiebytet. TGOJ-boggier, nyblockat, genomgångna axlar, och en nya hjulringar på axel 6.
Ren och fin parkeras Ma 876 för att soltorka. Bilden tagen precis innan strömavtagaren togs ned.
Inte bara boggierna och axlar och hjul är fina, utan motorerna lär vara Ma 832s gamla, vilka var i gott skick.
Visst är det härligt att se dessa lok komma till användning igen!
fortsättning följer
Tills dess finns alla andra Ma-loks-inlägg här på Ma-lokssidan