Nytt fortkörningsvapen – flottan byggs om

W8.

Prestanda.
Effekt.
Prestige.
Komfort.

Kostnad.
Bränsletörst.

En balansvåg.

Jag bytte bort en 140-hästars Audi A6 TDI mot Frida Folkvagn, min Passat W8.
Vilken bil!

Det var i en tid när jag körde färre mil än jag gör nu.
Det var i en tid när bensinpriset var pressat av konjunkturkraschen.

Det var då.
En av mina högsta kostnader i livet just nu är bensinkontot.

Jag höll länge fast i att det var värt det.
Att jag var värd det.

Men hur länge kan man lura sig själv?
När man kommer på sig själv med att maska på motorvägen, för att hålla förbrukningen nere under liter, ja då har man förbrukat rätten till att köra en Passat W8. Den är inte tänkt att användas så.

Då kan man lika gärna ha något annat.

Men samtidigt, jag vill ju inte byta ned mig.
Passat W8 är inte bara en Passat med stor motor, den är så mycket mer påkostad än en vanlig Passat, att det inte går att jämföra dem.

Jag började titta på Volkswagen Phaeton V10 TDI.
För dyrt.

Jag tittade på Volkswagen Touareg V10 TDI.
För högt.
Och dyrt.

Jag började titta på Volkswagen Phaeton V6 TDI.
Också för dyrt.

Va f**n ska jag ha då?

Kanske en Volkswagen up!? (läs mer här). Trots namnet, det vore ned i detta fall. Toppfart på ca 160 km/h…

Pusslet fick en hörnsten i samband med en Tysklandsresa (här) i höstas.

En Volkswagen Scirocco.
Med största möjliga dieselmaskin, alltså 2.0 TDI.

Efter lite sondering på autoscout24.de och blocket.se började det kristallisera sig.

Krav:
Dieselmotor
Manuell låda
2009-års ansiktslyftning

Önskemål:
Gärna svart eller grön
Helst ett panoramatak
Gärna turbinfälgarna

Okej, det blev raskt att inse att den bilen kommer att inhandlas utomlands – bara kombinationen diesel + manuell låda var nästan hopplös i Sverige.

Det allra vanligaste är 160-hästars TSI med DSG. Ett tag trodde jag att jag skulle kunna bli nöjd med en sådan, det är trots allt en intressant motor med både turbo och kompressor och den drar avsevärt mindre än min W8.

Men åker man långt, mycket och gärna blir de där decilitrarna som den drar mer väldigt mycket pengar i slutändan. Så tillbaka till diesel.

Häng med när två heta diesel-aspiranter ramlade ned i knäet på mig och hur det hela fortskred.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nytt fortkörningsvapen – flottan byggs om

  1. Ping: Hur hittar man rätt Scirocco? | Absolutman

  2. Tommy skriver:

    Kul att läsa om ditt sökande efter Scirocco diesel. Precis vad jag också har börjat leta efter.
    Du väljer aktivt bort DSG? Något särskilt skäl till det?

    • DonDoc skriver:

      Hej Tommy, jag har aldrig ångrat mitt köp och snart kommer ett inlägg med mina erfarenheter av bilen. Men hittills är det bara positivt.

      Jag valde aktivt bort DSG, ja. Enbart pga känsla. För mig känns det som att lådan är långsam. Och det handlar mycket om det lilla sliret som finns för att växlingen ska vara mjuk. Men jag vill ha den direkta känslan som bara en manuell låda ger (eller möjligen BMW SMG i ultra-sportläge)

  3. Tommy skriver:

    Hej DonDoc,
    Det ska bli kul och intressant att läsa om dina erfarenheter om din Scirocco. Jag har läst runt på din blogg en stund, och det känns som om vi tänker lika om mycket. Kommer gärna tillbaka!
    Angående ”sleeper”-bilar, jag hade en Citroen Xantia Activa med 3-liters V6a i några år, som såldes huvudsakligen för bränslenotan, ungefär som du beskriver det för Passat W8an.
    Vilken bil det var!, med cremefärgad läderklädsel och Citroen-komfort samtidigt som det är den bilen som än idag har klarat Teknikens Världs älgtest i snabbast hastighet, före en mängd Porschar och andra. Snacka om att äta kakan och ha den kvar. Driftskostnaderna och framtida storservice med kamremsbyte där man skulle behöva lossa på motorn för att komma åt, gjorde att vi med sorg insåg att den bör säljas.

    • DonDoc skriver:

      Xantia Active hade jag på Listan ett tag, men innan det blev läge för mig att köpa, så hade de blivit avskräckande gamla. Men jag är övertygad om att det på många sätt är en fantastisk vagn!

      • Tommy skriver:

        Ja, det var en härlig bil! V6an lät maffigt på lägre varv, nästan som en liten V8, och på högre varv morrade den och röt respektingivande. En bilintresserad kompis kallade den för monster när han åkte med.
        Blandad körning tank till tank låg ganska exakt på 1 liter milen. Den kunde gå på knappt 0,8 l/mil på landsväg om man körde lugnt. Vi körde med den nere i Europa en sommar för tio år sedan. Tyskland, Österrike, Ungern, Slovenien, Kroatien.
        Min favoritbil av dem jag har haft.
        Men jag tänker ungefär som du, det blir inte lika roligt i längden om ägandet är dyrt.
        Kan man få bra driftsekonomi också så blir det ännu roligare.

Kommentera

