En strålande fin men kall dag i Eskilstuna
Som bekant står både dieslar och Rc-lok avställda här vid TGOJ (här och här) men idag var det livat värre.
Utanför rundstallet stod T44, 277, T44 351 och T44 355, varav de senare på tomgång. Det behöver inte betyda så mycket, jag tror inte Green Cargo ställt av T44:or ur 3-serien ännu.
Några Z70 har växlats ut från inhängnaden och ställts vid Ladan och återigen var det lilla Z4 10 som skötte växlingarna på nedre TGOJ-området, där normalt Z6:an huserar (läs mer om växelloken vid TGOJ här)
På övre TGOJ-området dundrade det friskt från tvåtaktsdieslar. Hela raden med lok stod på tomgång.

Z70 740. I ärlighetens namn tror jag inte att denna maskin var uppstartad, men den kan ha drunknat i ljudet från sina större systrar
Men det var inte bara dieselloken som varmkördes.
Uppe på växlingsvallen står 7 st Rc4:or avställda, nu stod samtliga med strömavtagarna upp och körde ventilatorerna.
Detta kan vara en ren rutinåtgärd, för att loken inte ska stå och bli dåliga när de inte används.
Men det finns även rykten som säger att norska CargoNet ska byta ut sina Traxx-lok (BR 119) när hyresavtalet snart går ut, mot just Green Cargos Rc4.
Lista på avställda lok vid TGOJ här
Pingback: Exit Rc1 och Rc4 blir växellok | Absolutman