Att registrera in en tysk Scirocco i Sverige del 1

Hemma efter 14 timmar på vägen.
Sciroccon gick fint och snålt, under 0,6 l/mil trots en god bit på frifarts-Autobahn.

Så in på Transportstyrelsens hemsida och fylla i en äkthetansökan, där de kontrollerar bilens ursprung.
Fyll i, skriv ut, skicka in tillsammans med original tyskt registreringsbevis.
Rekommenderat brev.
Jag tog en kopia på registreringsbevis också, för säkerhets skull.
Och så betala, de gör ingenting innan de fått betalt.
Vänta.
Vänta.
Det tog några veckor.
Så kom ett brev från Transportstyrelsen att min bil var en äkta Scirocco!
Och den var inte ommärkt, ombyggd, stulen, anmäld försvunnen eller något oegentligt.

Då kunde jag beställa tid för registreringsbesiktning.
Januari och februari är bra månader för besiktning – inga husvagnar, MC, entusiastbilar och de vanliga driftsbilarna besiktas också hellre på den varmare delen av året.

Bilbesiktningen har ju avreglerats och det ställde till det, för de två som fanns i min stad – Besikta och Carspekt – de erbjöd inte denna tjänst på dessa stationer, helt enkelt för att de saknades kompetensen besiktningsingenjör. Hoppsan! Undrar om avreglerarna tänkt sig det?

Inget är som väntans tider... att sitta och vänta på besiktningsdom är inget behagligt. Visst påminner byggnaden lite om... Auschwitz!?

Inget är som väntans tider… att sitta och vänta på besiktningsdom är inget behagligt. Visst påminner byggnaden lite om… Auschwitz!?

Men i grannstaden fanns statliga Bilprovningen kvar med besiktningsingenjör och tid redan påföljande dag.

Besiktningsingenjören var en kunnig och vänlig man. Inte för att han godkände min bil rakt av, men han förklarade att jag hade fått fel skyltar i Tyskland, det skulle ha varit de dyrare, röda. Med gula skyltar fick den visst inte lämna Tyskland. Han menade på att jag hade haft tur att jag inte blev stoppad i Danmark, för då hade jag får ställa bilen och hämta den på trailer. I Sverige var risken obetydlig, enligt honom.

Besiktning...

Besiktning…

Men registreringsskyltarna var inte problemet för registreringsbesiktningen. Det var istället avsaknaden av typskylt, den som endera sitter i motorutrymmet, bakluckan eller på B-stolpen. Typskylten som innehåller info om axelvikt och chassienummer. ”Det händer att fabrikerna glömmer sätta på dessa ibland” tröstade ingenjören mig med. Och så berättade han att det fixar VAG åt mig, men att jag skulle vara beredd på att stå på mig. Jag fick till och med namn på en kontaktperson på huvudkontoret hos VAG ifall att det skulle krångla för mig.

Jag lämnade Bilprovningen och ringde min lokale Volkswagenhandlare…
Fortsättning följer

Handen på hjärtat, nog har även du hjärtklappning vid besiktningen

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att registrera in en tysk Scirocco i Sverige del 1

  1. Ping: Att registera in en tysk Scirocco i Sverige del 2 | Absolutman

  2. Ping: Flottan förändras – försäljning av Frida Folkvagn och en jämförelse mellan Passat W8 och Scirocco TDI | Absolutman

Kommentera

