Bokhyllebanan får mer banvall

Det tar tid att få ut spacklet kring rälsen, utan att kladda och göra den okörbar.

Mitt upplägg är som följer:

Spacklet fördelas med finger, upp till en halv kvadratdecimeter per gång för att det inte ska bli stressigt. Spacklet härdar dock tillräckligt långsamt för att det ska vara avkopplande.

Direkt på den fuktiga spacklet strösslar jag rikligt och trycker till med fingret för att få det att fästa.

När detta torkat tar jag en pensel och sopar bort löst strössel (går att dammsuga också, men detta är ett enklare sätt att återvinna strösslet på).

Alla ytor som lyser vita målas nu med lämplig kulör. Svart, tex. Vattenfärg med lite lite diskmedel i. Spacklet suger ut färgen fint.

Låt torka.

Vitt trälim löst i vatten, lika delar ev. något mer vatten penslas över ytan, som sedan strösslas ånyo.

Låt torka och sopa bort överflödet.

En BR 66:a och en BR 94 samsas på spåren

En BR 66:a och en BR 94 samsas på spåren

Ett tips är att lägga ut spackel först och sedan lägga på rälsen i spacklet. Dels tränger det upp lagom mellan alla slipers, dels fäster det rälsen.

Härnäst ska jag ”baka” in kolanläggningen som bara ställt dit nu och skymtar på bilden.

Tidigare inlägget på samma bana här

Fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s