Att registera in en tysk Scirocco i Sverige del 2

En liten liten skylt stjälpte godkännandet av Sciroccon (här) och jag fick vända mig till min lokale Volkswagenhandlare för att beställa en typskylt.

Efter en knapptryckadjungel kom jag fram till en kundrådgivare (KR):
Jag: ”Jag behöver en typskylt till min Volkswagen”
KR: ”En nummerskylthållare?”
Jag: *Suck* ”Nej, en typskylt. Den som anger axelvikt och chassienummer, sitter normalt på B-stolpens rot. Typskylt.”
KR: ”Jaha, vilket registreringsnummer?”
Jag: ”Den har inget svenskt registreringsnummer ännu…”
KR: *Suck* ”Chassienummer kan jag ta.”
Jag läste upp chassienumret.
KR: ”Jag ska kolla med reservdelar. Kan jag ringa tillbaka till dig sedan?”

Man får aldrig prata med någon som vet eller kan något som kund. Storföretagsnackdelar (läs mer här).

KR ringde tillbaka.
Nu var han lite reserverad, inte lika överdådigt serviceinriktad som vid förra samtalet:

KR: ”Nu har jag pratat med Reservdelar och de reagerade väldig på att du skulle ha en typskylt, om det är något fel med din bil.”
Jag var styrkt av besiktningsingenjörens stöd och erfarenhet (här) och hade ställt samma fråga till honom själv, varvid han menade att i och med att Transportstyrelsen har äkthetsgodkänt bilen så är det inget skumt eller fel med det.
Jag: ”Du antyder väl inte att min bil innebär oegentligheter för att Din Fabrik missat att sätta fast typskylten?”
KR: ”Nej, men Reservdelar sade…”
Jag: ”Jag vill att Du hjälper mig med att få en typskylt till min bil. Jag ska även ge dig namn och nummer till din kollega på huvudkontoret, han kan hjälpa dig om Du behöver det.”
Han fick kontaktuppgifterna och KR lovade ringa tillbaka, om än tandgnisslande.

KR återkom igen.
Han stod med svansen mellan bena efter att ha talat med huvudkontoret och röstläget var därefter:
KR: ”Jag ska prata med reservdelar så att vi beställer hem den åt dig. Jag ringer tillbaka till dig i början på nästa vecka.”

Nästa vecka och ingen ringde.
Så jag ringde.
Denne KR är då på utbildning, så jag fick tala med hans kollega.
Hon behövde kolla med KR och titta på hans skrivbord för att hon kände inte till detta. Lovade att återkomma.

Hon återkom inte.
Så jag ringde och sökte henne via växeln.
Men växeln menade att det inte jobbade någon sådan hos dem.
Så växeln kopplade in mig till kundtjänst och då svarade den kvinna som jag frågat efter.

Hon hade inte fått tag på KR men erbjöd sig att prata med Reservdelar på en gång. Jag hängde kvar i telefonen.
I bakgrunden hör jag någon på reservdelar säga att ”sånt där tar tre månader att få hem. Det ska tillverkas på fabriken och det tar tid, de är de som bestämmer sånt.”

Kvinnan: ”De har inte beställt den än för de väntar på att du ska komma hit och legitimera dig”
Jag: ”Vad? Det har ingen sagt till mig. Så om jag inte hade ringt nu hade den fortsatt att bara ligga?!”
Kvinnan: ”Jaa… så det var ju bra att du ringde…”
Jag: ”Det kan omöjligen ta tre månader! Nu vill jag tala med din chef!”
Kvinnan: ”Ja, ja, jo, visst, han heter XX XX. Jag kan koppla dig om du vill.”
Jag hann inte ens bemöta det innan jag blev kopplad och en chef svarade.

Han var lugn och saklig och lät mig beklaga mig över att det lovas att återkomma utan att någon gör det, att jag möts av misstänksamhet när jag behöver deras hjälp och att det inte får ta tre månader att få hem en typskylt. Han höll professionellt med och så frågade han, lika lugnt, vad han nu kunde göra för mig.

Jag tänkte till: ”Skaffa fram min typskylt”

Chefen erbjöd att jag kunde ta en bild av mitt körkort och mejla den direkt till honom, så behövde jag inte komma in för det, och lovade att ta itu med detta och… just det… återkomma!

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att registera in en tysk Scirocco i Sverige del 2

  1. Kalle skriver:

    Försökte du importera den tyska bilen till DDR, DPKR, eller annant land med VW-agentur? Detta var det värsta kundbemötande jag hört om på länge. Skäms VW. Hoppas det inte blir värre i nästa avsnitt.

    • DonDoc skriver:

      Ja lokale VWs bemötande står bortom all kritik. Det känns som att de har för många nivåer i sin organisation och att ingen av dessa har något direkt utbyte med varandra. Som att kommunikationen sker elektroniskt eller pappersmässigt, men att man inte har någon intern, personlig kontakt.

      I sådana organisationer försvinner snabbt ansvarstagandet och helhetsbilden. Till slut blir kunden någon som kommer dit och stör arbetsdagen, som till stor del kommer att handla om att hantera papper. Som en kollega hade fått lära sig som anställd på Ericsson ”Ta alltid en kopia på papperet innan du slänger det!”

  2. Bertil Johansson skriver:

    :)))!

  3. Ping: Att registera in en tysk Scirocco i Sverige del 3 | Absolutman

Kommentera

