Tågsläpp – vad är det?

Tåghobbyn är en tämligen säsongsberoende verksamhet – på vintern arbetas det med lok och vagnar bakom dörrar som ska hålla kylan ute och på sommar arbetas det med lok och vagnar, men då öppnas dörrarna för besökare och tågen tas ut på turer. Även om enstaka undantag finns, som när BJs körde ångvärmt tåg till norska gränsen i vintras (här).

För flera år sedan kom någon driftig bonde på att göra ett jippo av betesläppet, dvs när kossorna släpps ut från ladugårdarna efter vintern. Det lockade arla-pimplande människor från stan ut på landet.

Idén kopierades rakt av och sedan några år är Tågsläpp en koordinerad aktion med Sveriges alla lok- och järnvägsmuseum. Syftet är enkelt – kom och se oss, vi finns.

För om du inte syns, så finns du snart inte längre.

Tågsläpp 2014 i Göteborg innefattade både ångloksstallet i Sävenäs och BJs område på Lärje, ett samarbete mellan just Bergslagernas Järnvägssällskap och Spårvägssällskapet Ringlinien och Spår & Tåg i Väst. Affischeringen löd ”När klappade du ett ånglok senast?”

Solen sken och det var en sk. vacker dag. Stallportarna var öppna, kaffet kokade och ångfinkan rykte. Visst var vi beredda på att det skulle komma en och annan besökare. Nere på Lärje bjöds besökarna åka i ”diggarvagnen” bakom T23 127 över området.

Redan klockan tio invaderades vi av intresserade besökare och sedan var det en strid ström med folk hela dagen!

Sävenäs ångloksstall och en vilt rykande ångfika

Sävenäs ångloksstall och en vilt rykande ångfika

Och det var en salig blandning av nyfikna människor som aldrig reflekterat över vad ett ånglok egentligen är, till barn så exalterade över att få klappa ett ånglok att de inte kunde vara stilla resten av dagen, till intresserade och väl kunniga, lokförare och en och annan tabellbitare. Härligt att få prata ånglok med alla er hela dagen!

BJ H3s 111 utan tender i lokstallet på Sävenäs.

BJ H3s 111 utan tender i lokstallet på Sävenäs.

En av BJs största skatter är förstås Sveriges snabbaste ånglok (läs mer här) – H3s 111 och H3s 112. 111:an står i ångloksstallet och genomgår en utdragen omtubning för att komma i drift igen, medan 112:an bidar sin tid på Lärje.

Därför var det stort när en äldre herre kom fram till mig, pekade på 111:an och frågade om det var 111:an eller 112:an (vi har nämligen tagit ned skyltarna för att de inte ska få fötter). 111:an sade jag. Jaha, sade han. Det var jag som köpte 112:an en gång i tiden! 112:an köptes nämligen privat, innan BJs ens bildats på 70-talet, för att hon inte skulle gå till skrot.

Förhoppningsvis sådde vi några frön av intresse, både för hobbyn och för järnvägen som helhet denna dag. Varken hobby eller yrke kan överleva utan intressenter. Helst behövs några fantaster också.

BJs visar sin samling när som helst på begäran och kör chatertåg för Dig. Se gärna hemsidan

"Är det något av loken som fungerar?" var en vanlig fråga under dagen. "Ja, det här som du står i t.ex." var standardsvaret från mig medan jag förevisade hytten och hur B 1037 hanteras.

”Är det något av loken som fungerar?” var en vanlig fråga under dagen. ”Ja, det här som du står i t.ex.” var standardsvaret från mig medan jag förevisade hytten och hur B 1037 hanteras.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s