Att registera in en tysk Scirocco i Sverige del 3

Fortsättning från del 2.

Chefen för kundmottagning på min lokale Volkswagenhandlare höll sitt löfte och återkom till mig. Han hade pratat med chefen för reservdelar och beställt typskylten och den skulle komma på en till två veckor. Och inte tre månader.

Så då var det bara att sätta sig och vänta igen.

När det gått två veckor ringde jag reservdelschefen. Jo, det kunde ta upp till två veckor att få den till Sverige och sedan skulle den köras från VAGs huvudkvarter i Södertälje till min lokale Volkswagenhandlare. Han lovade att ringa mig så fort han fått hem den.

Reservdelschefen ringde nästan omgående tillbaka, nu hade han min typskylt i handen!
Jag: ”Toppen! Då kan jag be dig sätta fast den på min bil, eftersom den står nere hos er nu.”

Det hade han förstås inte tänkt sig, men han jette inte säga nej.

Efter jobbet begav jag mig ned till min lokale Volkswagenhandlare för att hämta Sciroccon. Om det hade varit mitt företag och jag hade slarvat så med en kund, så skulle jag ha ansträngt mig för att åtminstone få en positiv avslutning.

Jag hade kanske inte väntat mig att de tvättat bilen åt mig, men i alla fall att de hade allt i ordning och redo när jag kom. Men inte.

Klockan var tio i stängning och inte minst därför borde allt ha varit förberett kan man tycka (jag hade talat om när jag skulle komma dessutom). Jag mötte samme KR som jag talat med i telefon, samme KR som var iväg på utbildning. Jag undrar vad han lärde sig…

KR fick leta bland sina fack för att hitta min mapp och att söka fram uppgifterna i datorn var också föremål för att ta tid.

Typskylt på plats på B-stolen

Typskylt på plats på B-stolen

Priset slutade på 1350,- för typskylten. Betänk att en typskylt inte längre är en stansad aluminiumhistoria som nitas fast i bilen, utan en simpel klisterlapp.

Påföljande morgon åkte jag till Bilprovningen (jag hade fått löfte om att ringa besiktningsingenjören direkt, vilket jag gjorde så fort jag fick veta att bilen var klar att hämta) och fick komma in direkt.

Han kontrollerade nogsamt typskylten och att chassienumret på den stämde överens med bilens. Det gjorde de.

Så fick han besiktningspapperet från TüV §29, tyska kontrollbesiktningen, och jag fick därmed min Scirocco kontrollbesiktad i Sverige för motsvarande period – aug 2015. Han berättade att de godtog utländska kontroll-besiktningar, men bara de gjorda i Tyskland och Finland, dessa håller kvalitet. Inga andra. Speciellt inte engelska, menade han och hänvisade till egna upplevelser.

Det fina med att bilen var godkänd – förutom godkännandet i sig själv – var att det säkrade besiktningsperioden i Sverige, för nu var det dags att få det svenska registreringsnumret!

Jag frågade om han fick välja och om jag därmed kunde köpa mig till möjligheten att välja… men nej, det slumpades fram.

Dock fick han välja slutsiffra, eftersom den styr besiktningsterminen och den var ju redan klar. 8, således.

Han berättade att det var mycket bra, för om det slumpas helt kunde jag fått tex en femma, dvs besiktning i maj +/- 2 månader. Och eftersom det nu var februari så hade jag i så fall fått kontrollbesikta i februari för föregående period och sedan i maj igen för nästa period. Men den risken slapp jag alltså nu.

Ingenjören var borta en god stund, sedan kom han med resultatet. Det blev ett ”S” i början, alltså ett återvunnet nummer, en begagnad själ. Jag kan inte mer än undra vilken bil som hade det numret innan.

Allt var nu betalt och klart och inga fler ansökningar eller kontroller återstod. Per automatik skulle mina svenska nummerplåtar komma på posten inom en vecka. Då skulle det bara vara att försäkra och köra!

Fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att registera in en tysk Scirocco i Sverige del 3

  1. Ping: En tysk Scirocco blir svensk | Absolutman

  2. Jonatan Gonte Kindh skriver:

    Ack, det fanns en tid då jag funderade på bilköp utomlands, så det är onekligen intressant att läsa om spektaklet. Men nej, den tiden är förbi, om inte annat så för att plånboken är tom…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s