Flottan förändras – försäljning av Frida Folkvagn och en jämförelse mellan Passat W8 och Scirocco TDI

Hur gör man för att sälja sin ögonsten och trotjänare?

Jag har tidigare gärna löst det genom att inte göra det. Det för med sig en hiskelig massa bilar i flottan, något som inte är hållbart i längden. Så efter att ha importerat (här) och registrerat in (här) en Scirocco var det ändå dags för försäljning av W8:an.

Jag tror inte att det finns några enkla genvägar. Det är helt enkelt en vånda som måste genomlidas, en smärts att uthärda. Trösten är att det åtminstone inte brukar hänga i så länge efter att det gjorts. Läs mer om våndan av  prylar här

Alla vill ha en snabb och smidig affär men det är inget man kan räkna med. Ett lågt pris kan hjälpa till, men det gäller ”normala” bilar. Frida Folkvagn är en Passat W8 och även om det otränade ögat gärna ser henne som en vanlig Passat, får hon räknas som udda.

Du kan sätta ett jättelågt pris på en udda bil, men finns det inte rätt intressent får du den ändå inte såld ändå. Men rätt köpare av en uddabil är beredd att betala för rätt bil.

Nästa elände med att sätta ut annons är att hantera alla spekulanter. För trots allt vet du inte vem som är genuint intresserad och vem som inte är det på förhand.

Jag hade tur.
Frida Folkvagn hade tur.

En glad göteborgare ringde, pratade, fick uppgifter, fler bilder, bestämde sig, betalade handpenning, kom med tåget, köpte bilen och åkte hem. En idealisk köpare, som visste vad han köpte och var intresserad. Allt gick så pass fort och smidigt att försäljningsångesten nästa uteblev.

Scirocco vs Passat Diesel vs Bensin Turbo vs slagvolym

Scirocco vs Passat
Diesel vs Bensin
Turbo vs slagvolym

Innan Frida Folkvagn med 275 hästkrafter hade jag en Audi A6 TDIs quattro med 140 diesel-hästkrafter.

Mannen som jag köpte Frida Folkvagn av ersatte henne med en Passat TDI, med 140 diesel-hästkrafter. Och jag ställde mig tvivlande till mannens sinnestillstånd. Hur kunde man gå från 275 välvarvande hästar till en dieseldroska?

Och nästan fyra år senare ersätter jag henne med… 140 diesel-hästkrafter!

Förklaringen heter förstås bränsletörst.
Sciroccon med sitt dieselmaskineri drar ungefär hälften av vad W8:an gör. Vilket innebär att vi högre motorvägstempo kan Scirocco dra 7-8 dl mindre än Frida! Per mil. Hur mycket drar din bil? Jaså 0,8 L/mil. Min drar 0,8 L/mil mindre än min förra.

Detta gör faktiskt att det är roligare att köra bil.
Tro det eller ej, men den ekonomiska realiteten har ett finger med i spelet även här.

Vad har då gått förlorat, förutom 135 hästkrafter?

Jo:
Två dörrar
Två drivhjul
Smidigt bagageutrymme
Dragkrok
Farthållare
Komfortstolar (Sciroccons sportstolar än inte lika bekväma)
Fantastiskt bra stereo
Tyst kupé
Eggande motorljud
Fjädringskomfort (och betänk då att Frida Folkvagn rullade med gula Bilstein (här)) Faktum är att Sciroccon är så pass hård att jag ibland skäms när jag har passagerare i bilen
25 liters tankutrymme
bytesfri kamkedja (Sciroccon har kamrem, dock med låångt bytesintervall)

Men även:
vartannat års besiktning
2000 kr i årlig försäkringspremie
3000 kr i årlig skatt
400 kg vikt

I realiteten, vad har betydelse och vad saknar jag?
– Motorljudet och varvviljan. W8:an låter fantastiskt, det gör ingen diesel
– När vi är inne på ljud, Fridas påkostade stereo var välljudande, trots att Sciroccon har ”stora stereon” är det milsvid skillnad på dessa.
– Effekt.
– Fyra avgasutblås. Estetisk potens och respektingivande. Tacksam är att Sciroccon trots dieselmotorn har dubbla rör som inte är krökta nedåt.
– Kupétystnaden vid normal landsvägskörning. Golf V var ingen tyst bil och det är inte Sciroccon heller.

Så till fördelarna, förutom räckvidd och driftkostnader:
– fler reella växlar – trots lika många växlar (6) har Sciroccon i praktiken flera, då de är längre mellan stegen och varvtalsområdet är mindre (en diesel varvar inte lika långt). Det gör att växlar som ettan, fyran och femman används regelbundet i trafiken, något som inte var fallet med Frida.
– låg vikt, låg tyngdpunkt, bred spårvidd och hård fjädring gör att Sciroccon känns som en gokart i jämförelse, smidig och vig.
– man känner sig avsevärt fränare när man kliver ut en Scirocco än en Passat Variant.
– inga varningslampor som lyser i otid (något som i ärlighetens namn började dyka upp på Frida Folkvagn på slutet).
– aux-ingång till stereon
– trivsamt panoramatak

Jag återkommer längre fram med en mer minutiös ekonomisk redogörelse.
Kommande inlägg sammanfattar importen och ger tips och råd utifrån mina erfarenheter.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

