Exit Rc1 och Rc4 blir växellok

Rc1 1008 direkt kommen från Hallsberg plockas på delar

Rc1 1008 med växlingskoppel, direkt kommen från Hallsberg plockas på delar

TGOJ Eskilstuna
Rc1-loken slaktas nu ett efter ett, då loktypen försvinner från Green Cargo. Delar som kan användas till Rc4 och/eller Rd2 sparas, vilket omfattar bl.a. boggier, motorer, strömavtagare, instrumentering och optik.

Kvar ska bara bli
Rd2
Td
Rm
Rc4
Rc4P

Rc1 1017 har stått i Eskilstuna länge. Nu är slutet här

Rc1 1017 har stått i Eskilstuna länge. Nu är slutet här

Just nu står både Rc1 1008 och Rc1 1017 på andra verkstadspåret i TGOJ-verkstaden och töms på delar. Rc1 1017 har länge stått avställd i Eskilstuna, medan Rc1 1008 har växlat ända fram till nu.

I och med att Rc1 försvinner behöver de ersättas som växellok vid Borlänge och Hallsberg. Därför utrustas några Rc4:or med växlingskoppel (radiostyrning har de sedan länge). Mer om växlingskoppel här.

På andra sidan väggen står Rc4 1177 och får växlingskoppel monterat.

Rc4 1177 på väg att bli växellok. På golvet till vänster skymtar växlingskopplet, gult och svart-målat

Rc4 1177 på väg att bli växellok. På golvet till vänster skymtar växlingskopplet, gult och svart-målat

Fortsättning lär följa

Tidigare inlägg om avställda Rc4 här, avställda diesellok här, avställda Z70 här, avställda TGOJ V11 här och Ma-lokens avvecklande här

Rc1 1022
Rc1 1015
Rc1 1010

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Exit Rc1 och Rc4 blir växellok

  1. Strömriktaren skriver:

    1008 har inte plundrats på några delar. Den har just nu växlingtjänst i Hallsberg.

    • DonDoc skriver:

      Tackar för infon, jaha då var den in och fick lite delar istället. För om jag inte missminner mig så var ena strömavtagaren avtagen när 1008 stod inne. Men hon kanske fick lite delar från de som trots allt plundras.

      Troligtvis är det ändå bara en tidsfråga tills en Rc4 löser av 1008 i Hallsbergsväxlingen. Vi följer det med spänning!

      • Strömriktaren skriver:

        Varsågod. Den var inne på reparation av något slag. Så det är inte omöjligt att den fick lite delar.

        F.ö kan jag avslöja att Rc1 1007 var nära att ställas av för några veckor sedan. Beslutet ändrades dock kvickt då Borlänges radioloksoperatörer blev helt till sig när de fick veta att 1007 skulle bort.
        Så 1007 kommer fortsätta rulla ett tag till även den.

        Rc1 är ganska seglivade…

      • DonDoc skriver:

        Kul att höra att det fortfarande finns de som tycker om sina lok!

        Det skulle väl knappast vara svårt att hålla liv i Rc1:orna länge till, rent tekniskt. Det är väl ekonomerna på huvudkontoret som har satt stopp för de som nu ryker…

  2. DonDoc skriver:

    Idag har Rc1 1017 klipps ned till skrot i Et. Tack ”Nysen” för infon!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s