Miljöbensin, syntetisk bensin och alkylatbensin

Bensin är som bekant en riktig soppa av kolväten och tillika ett fossilt bränsle. Men syntetisk bensin då?

Syntetisk bensin, eller alkylatbensin, är ett betydligt homogenare bränsle och framställs fram gas som bildas vid bensin- och oljeraffinering. Alltså är även denna miljöbensin även den ett fossilt bränsle.

Alkylatbensin består som namnet antyder av alkylkedjor, dvs grenade och raka, mättade kolvätekedjor. Den bildas från korta, gasformade kolväten, t.ex. propen, som sedan slås ihop och förlängs till uteslutande mättade kolväten med 7-9 kolatomer (heptan, oktan, nonan och respektive grenade iso-form).

Detta får följande fördelar:
– ett homogenare bränsle, som är lättare att få en fullständig förbränning av i enkla motorer
– fritt från carcinogena kolväten, som aromater, andra ringstrukturer och omättade kedjor
– fritt från försurande svavel

Nyttan med alkylatbensin är som allra störst i små tvåtaktsmotorer som utombordare, gräsklippare, snöslungor, motorsågar, mopeder etc. eftersom dessa i bästa fall lyckas förbränna 3/4 av vanlig bensin. Genom att alkylatbensin är homogenare går det att optimera för detta bränsle och öka verkningsgraden. Men även om man inte gör det är vinsten stor, genom att det oförbrända bränsle som kommer ut ur avgasröret inte innehåller carginogener och svavel.

Även små, enkla fyrtaktare, som även de finns i samma typer av maskiner och fordon, släpper ut en del oförbränd bensin och körs med fördel på alkylatbensin.

Större, bättre och elektroniskt styrda motorer med avgasrening (läs bilmotorer) har i princip ingen nytta av alkylatbensin, utan kommer istället att lida av dess nackdel – lägre energiinnehåll. Motorn blir att dra mera. Det är uttalat för en stor, tung bil, men betydligt mindre problem för en mindre maskin.

Ytterligare en vinst finns med alkylatbensinen för småmotorerna, även om det inte är relaterat till bensinen självt. Alkylatbensin tillsätts nämligen ingen etanol. Etanol åldrar gummi i slangar och packningar, vilket blir tydligt när snöslungar står hela sommaren med 95-oktanig, etanolblandad bensin i tank och slangar. Läckage och spruckna slangar är vanligare då, än om alkylatbensin används.

Men även om alkylatbensin båda är klassad som miljöbensin och är ett klart lyft jämfört med vanlig bensin, så blir det aldrig lika rena utsläpp som från en eldriven maskin. Röjsåg, gräsklippare och moped (här) fungerar lika bra för många användare som en bensindriven. Förutom avgasfriheten, så blir driftkostnaden mycket lägre, liksom underhållskostnaden och bullret. Räckvidden är dock nackdelen för elmopeden, kraften är begränsande i elsnöslungan.

Läs även fakta och myter om bensin och oktan
samt fakta och myter om bensintillsatser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Miljöbensin, syntetisk bensin och alkylatbensin

  1. Roger strandberg skriver:

    alkylatbensin har en ytligare fördel som jag skattar som högst.
    Den är nämligen mycket mer åldersbeständig än vanlig 95 bensin, detta till stor nytta för säsongs maskiner, typ min skoter. Lite äldre 4-takt med förgasare.
    Alkylatbensinen lämnar en tunn vit beläggning som tvättas bort direkt när nytt bränsle kommer till förgasarna. Samma bränsle som fylldes i tanken är det bara att köra vidare på. Kan vara lite jobbigt utan elektrisk bränsle pump, men vakum pumparna får man igång med lite startgas.
    Om nu 4 år gammalt bränsle skulle vara dåligt, skulle man då nå topphastighet? Eller förövrigt inte ha en enda host eller misständning?

    Pga av att den homogena samman sättningen så smutsas inte motoroljan ner på samma sätt. Skulle från erfarenhet att en handjagad gräsklippare får längre livslängd, mest pga av att ägare inte byter olja så noga och då hjälper den rena bränslet till.

    Kom på en sak till, när det är -25 så behöver man inte köra med choken lika länge, man trycker in den efter 1-2 minuter, med 98 får man köra 5-10 minuter innan den slutar att dö när man gasar från tomgång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s