Bokhyllebanan får mark och byggnad

Ibland hamnar man i det läget att det känns som att det är så mycket kvar. En tung, nästan hopplös känsla. Inte helt det man eftersträvar med en hobby. Det bör väl vara trevligt?!

Resterande del av banan har försett med vinterliknande miljö - spackel utgör nu marken

Resterande del av banan har försett med vinterliknande miljö – spackel utgör nu marken

Jag kände så en stund, ska markarbetet med bokhyllebanan aldrig bli klart. Jag var rätt nöjd med resultatet av spackel, vattenfärg och strössel, men det var ju bara en bit av anläggningen som var klar.

Innan någon form av strössling eller annan dekoration, så målas allt spackel med svart vattenfärg, för att få bort ev. vita, lysande fläckar i det kommande landskapet

Innan någon form av strössling eller annan dekoration, så målas allt spackel med svart vattenfärg, för att få bort ev. vita, lysande fläckar i det kommande landskapet

Så det löste jag genom att göra ett ryck. Klart skulle det bli!

Spackel igen, för att få bort spånskivans onaturligt släta yta och dessutom få en yta som är lätt att måla, limma och även fysiskt ändra på.

Elkablarna, som ger spåren ström, passade jag på att bädda in i spacklet, nu för evigt gömda.

Bakre spåret lutar brant uppför

Bakre spåret lutar brant uppför

Det bakre stickspåret pallade jag upp med tändstickor under och dränkte allt i spackel. Hoppas det torkar rakt igenom bara! Det skapar lite liv i anläggningen, höjdskillnaden alltså.

Den sista delen, som nyss var vit, sedan gråsvart, är nu strösslad

Den sista delen, som nyss var vit, sedan gråsvart, är nu strösslad

Nu är det klart. En grundläggande mark till en driftbangård under ånglokstiden. Både strössel och spackel går bra att måla, om jag önskar göra det hela mindre kolsvart och mer naturligt. Vi får se.

Så var det detta med liv i anläggningen som jag efterlyste i förra inlägget (här). Jag fick ju lite tips om växtlighet, ”gubbar” och byggnader. Bra tips. Vi går vidare med det.

Jag tycker om samlande. Framför allt jakten efter saken och glädjen i att komma över något kul. Kan säkert jämställas med kvinnors shoppingbehov. Det är själva shoppingen som är grejen, att få med sig tio kassar hem är närmast besvärligt.

Här ser vi testloket BR 94 och den nya fyndbyggnaden som reser sig högt

Här ser vi testloket BR 94 och den nya fyndbyggnaden som reser sig högt

Således har jag gjort några fynd på Tradera genom åren och flera av dessa fynd ligger ouppackade från avsändaren. Det var dags att ställa till med lilla julafton och öppna två av dessa (som jag var ganska säker på att de innehöll MJ-byggnader).

Den andra var en mycket positiv överraskning. Jag hade absolut inget minne av att jag köpt den, men den var läcker. En känsla av tung, skitig industri, lagom hög, smal och med möjlighet för loken att åka under. Dvs. lättplacerad på en smal bokhyllebana som min.

BR 94:an till vänster under den nya konstruktionen och till höger skymtar BR 66:an

BR 94:an till vänster under den nya konstruktionen och till höger skymtar BR 66:an

Inte helt lättplacerad skulle det visa sig. Faktum var att det egentligen bara var ett spår som den kunde stå över, för att inte loken någonstans skulle ta i.

Desto bättre, färre val, färre problem (läs mer om våndan över valmöjligheter här).

Ännu en bild på industribyggnationen

Ännu en bild på industribyggnationen

Nu när all grundläggande mark var byggd, tvättades spåren rent från överflödig färg och ett och annat strösselkort bearbetades bort. Dammsugaren fick slutligen gå ett varv över alltihopa. Dags för en provkörning av spåren. Hade alla elanslutningar som lötts på överlevt spacklingen?

Efter att ha provkört alla spår med BR 94:an stod det klart att det fanns ström överallt där det skulle finnas, gott så, men det verkade vara lite si och så med kontakten. Loket gick dåligt och stannade titt som tätt. Mycket ström fick jag vrida på också och någon krypkörning var inte att tala om. Inte helt optimalt.

Men det måste ju faktiskt inte vara spåren eller strömförsörjningen som är dålig, det kan ju vara loket som trasslar (även om det har gått mycket bra tidigare). Det ger oss ju ursäkten att ta fram ett annat lok.

Bild tagen från ett hypotetiskt vattentorn

Bild tagen från ett hypotetiskt vattentorn. BR 94 till vänster har fått sällskap av en BR 50 och bakom skymtar BR 66 002.

En Fleischmann BR 50, eller 1-5-0:a som jag brukar kalla det, utifrån dess axelföljd. Något som dock inte särskiljer BR 50 från t.ex. BR 52 och BR 44 dock. Loket är en 70- eller 80-talsutgåva sannolikt, plockades ut ur sin ask och ställdes på spåret. Och vilken skillnad mot BR 94:an. Loket smög fram, hur jämnt och fint som helst!

Videosnutt 1 som visar på dåliga gångegenskaper hos BR 94:an, som ändå för tillräckligt med ström för att spinna loss mot en parkerad BR 66:a.

Videosnutt 2 där en lång BR 50 visar att det inte är något fel på räls och strömförsörjning. Loket går fint med lågt pådrag, utan att hacka eller stanna.

BR 50:n gör sig redo för ännu en provtur, men vändskiva behövs för att kunna backa det längre loket fritt från växeln (som det står i här) för att kunna komma till övriga spår

BR 50:n gör sig redo för ännu en provtur, men vändskiva behövs för att kunna backa det längre loket fritt från växeln (som det står i här) för att kunna komma till övriga spår

Slutligen var jag till MJ-hobby i Västberga och köpte ett packe omålade figurer. Dels av kostnadsskäl, men även för att ge mig möjlighet att ha det utseende jag vill. Gubben som sitter på tanken på BR 66:an är egentligen en brandbilschaufför, men det är ju det fina med omålat, att de är mer lättkonverterade.

Vi får väl se om jag har tagit mig vatten över huvudet med det, jag har aldrig målat figurer förr. Men det även väl bara att öva. Bara jag kommer till skott så…

BR 66:an på kolninggspåret. Min första figur sitter på tanken

BR 66:an på kolninggspåret. Min första figur sitter på tanken

Härnäst tror jag att jag ska få till vändskivan också, den igår ju trots allt i denna anläggning

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bokhyllebanan får mark och byggnad

  1. Bertil Johansson skriver:

    Med en bakgrundskuliss mor elementet kan industriintrycket ytterligare förstärkas:
    http://www.eurohobby.se/skala-h0/bakgrunder-h0/bakgrund-42x30cm-19

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s