GBBJ åker hem på TGOJ

Eskilstuna, söndag

Jag hade genom vänliga kontakter fått reda på, inte bara vart GBBJ var på väg härom dagen (här) utan även när de skulle vara på hemresa. Så den här gången var det tänkt att jag skulle ladda kameran med film och vara redo.

Nu har jag en försmak av att aldrig vara ute i god tid, jag tycker om perfektionen i exakt tajming. Som att komma till pendeltåget och precis kliva på när dörrarna öppnas, utan att slå av på promenadtakten dit. Och det är inte en bra egenskap när det gäller järnväg, eftersom tiderna gärna förändras efter resans gång.

10.56 skulle GBBJ vara i Eskilstuna och stå där i över en timme, gott om tid således, men jag ville gärna ha en linjebild också, TGOJ-linjen går ju lämpligt nog ett stenkast ifrån mig. Så jag gick ut och ned för backen, säkert 5 minuter innan de skulle vara på stationen, men dit är det ju bara en minut med tåg, så…

Hela GBBJ-tåget på exakt tidtabell rusar in mot Et

Hela GBBJ-tåget på exakt tidtabell rusar in mot Et

Jag hann inte mer än ned till järnvägen förrän jag förnimmer att marken skakar som av ett tåg. Ett riktigt tåg, inte någon rälsbuss. Det är bara att slita upp kameran, utifall att. Och det var utifall!

Och det var inte tid för något finlir med kameran, utan bara att sikta och skjuta med grundinställningarna.

Ma 401 på klassiskt TGOJ-spår mitt i Eskilstuna

Ma 401 på klassiskt TGOJ-spår mitt i Eskilstuna

Äkta TGOJ-personvagnar

Äkta TGOJ-personvagnar

Utan att mena någonting illa alls, men visst går tankarna lite grand till Limas klassiska krigstågset när man ser de TGOJ-gröna personvagnarna?!

Och det var inte bara tur att jag satsade på linjebilden och hann få den, för när jag några minuter senare kom ned till stationen, inte fanns det något TGOJ/GBBJ-tåg där inte. Sannolikt fick de grönt rakt igenom och var i Valskog redan…

Varför då inte fortsätta borta till TGOJ-verkstaden och se om det finns några roliga lok där?! Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s