Mercedes krossade motståndet i Europapremiären men bjöd på egen dramatik

F1 2014 och Europapremiär!
Spanien, Katalonien, Barcelona!
Uppdateringar till alla bilar.

Vem skulle komma närmare Mercedes, eller skulle Mercedes dra ifrån ännu mera?
Red Bull sade inför helgen att detta kanske skulle vara deras bästa chans i år, baserat på hur aerodynamiskt krävande Circuit de Catalunya är. Red Bull har en aerodynamiskt bra bil och frågan var hur mycket bättre den skulle vara än Mercedes.

Efter kval och träningar stod det klart att det krävs fäste, traction och effekt också. Samt att Mercedes inte har så pjåkig aerodynamik heller. Christian Horner, stallchef för Red Bull, sade precis innan start att det bästa de kan hoppas på är tredje plats idag, så vida de inte hittar 80 hästkrafter på formationsvarvet…

De gjorde de inte, utan Red Bull blev vackert 3:a och 4:a, men inte så enkelt. Ricciardo, som kvalade in som trea, tappade en plats till Bottas i starten och kunde inte ta sig förbi finländaren i Williams, annat än via depåstoppet. Sedan hade Ricciardo inte mer action denna dag.

Mer arbete var det då för Vettel, vars växellåda havererade i Q3, så han fick 10:e plats, samt 5 platsers nedflyttning för växellådsbyte. Startruta 15. Men Vettel visade verkligen att han är en bra förare, genom att köra sig upp genom fältet, med en bil som är långsam på rakorna, till och med med DRS. Och han fick kämpa sig förbi förare som Alonso, Massa, Kimi, Button mfl och slutligen bli fyra. Det var han värd.

Två andra som verkligen fick kämpa för lönen idag var de båda Ferrariförarna Kimi Räikkönen och Fernando Alonso. Ferraribilarna hade synbart svårt med fästet i de flesta kurvorna, men båda förarna var körsugna och på hugget. Kimi inledde strålande och kämpade med Grosjeans Lotus, som var snabb i första stinten. Han togs sig slutligen förbi och drog då i från Alonso, som han haft i bakvagnen mest hela racet.

Slutligen valde Kimi och Alonso olika strategi, där Kimi valde att göra ett depåstopp mindre. Något som inte betalade sig, utan han fick se sig passerad av Alonso på slutvarven, trots tappert motstånd. Men gamla hårda däck mot nyare mjuka innebar en övermäktig uppgift. Årets första kamp mellan Ferrari var dock underhållande och kan blir intressant i framtiden, när de krigar om högre positioner.

Ändå har Ferrari gjort framsteg med bilen, för även om den ser riktigt svårkörd ut, så är den ju nu snabbare än Force India och McLaren, vilket inte var fallet för en dryg månad sedan i Bahrain.

Mercedes slutligen, fortsatte sin enorma dominans. En dominans som vi har sett rätt ofta genom de senaste åren. Red Bull har  dominerat, Brawn gjorde så på sitt enda år, åtminstone halva säsongen, och innan dess minns väl alla Ferraris dominans. Går vi längre tillbaka har vi McLaren-Honda dominansen.

Vinst framför närmaste Red Bull på tredje plats med 50 sekunder. Ofattbart.

Det som gör denna säsong så mycket mer spännande än de andra ”dominanssäsongerna” är att Lewis Hamilton och Nico Rosberg båda är mycket snabba och att Mercedes låter dem tävla mot varandra ända till målflaggan. Det har vi inte sett sedan Senna-Prost-eran!

Mercedes ska verkligen ha credit för detta, att de har sådan tro på sin egen bil, för trots allt är det nytt, obeprövat reglemente där motorer, växellådor och andra komponenter ska hålla mycket längre än tidigare. Det, om något, kan är den starkaste indikationen på hur överlägsna Mercedes faktiskt är.

Om två veckor är det dags för Monacos GP, med en bana som ställer helt andra krav på bilarna än Spanien. Där vann Rosberg i en Mercedes redan förra året… men Monaco är Monaco och Formel 1 är Formel 1 – allting kan hända.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s