Det är inte många år sedan som Rc4 var det nyaste och bästa som Green Cargo hade i flottan, som då bestod av Ma, Rc1, Rc2, Rc3, Rc4, Rc4P och Rm, samt Re, men Re gick då bara i Norra Stålpilen, så för universaltjänst var Rc4:orna det nyaste och bästa man hade.
På bara några år har Green Cargo byggt om samtliga sina Rc2 och Rc3 till modernare Rd2 och Re har satts in i vanlig godstrafik runt om i landet. Samtidigt har Rc1 börjat att skrotas (här), även om några ännu fortsätter som växellok. Och Ma-loken har sedan en tid tagits ur trafik, sålts (här) eller skrotats (här). Och vips var Rc4 plötsligt äldst i samligen.
För inte så länge sedan drogs Södra stålpilen av Ma-lok (här) och Norra Stålpilen av Re-lok. Idag är det mult Rc4 i båda tågen.
Nedan kom jag i kapp en norrgående Södra Stålpil, på väg från Oxelösund till Domnarvet. Två Rc4:or drog.
Lägg märke till att båda loken har bakre strömavtagaren uppe, normalt brukar annars vara att man använder strömavtagarna så långt ifrån varandra som möjligt, dvs främre på främre loket och bakre på bakre loket. Men kanske har man ändrat på denna princip, för en Rd2-mult uppvisade samma mönster nyligen (här).
Och alldelens nyss rullade två multade Rd2:or förbi mig med tomma makadamvagnar, dessa lok hade båda de främre strömavtagarna uppe…