Rc4 – från nästan nyast till nästan äldst i ett huj

Det är inte många år sedan som Rc4 var det nyaste och bästa som Green Cargo hade i flottan, som då bestod av Ma, Rc1, Rc2, Rc3, Rc4, Rc4P och Rm, samt Re, men Re gick då bara i Norra Stålpilen, så för universaltjänst var Rc4:orna det nyaste och bästa man hade.

Rc4 1287 vid TGOJ Eskilstuna

Rc4 1287 vid TGOJ Eskilstuna

På bara några år har Green Cargo byggt om samtliga sina Rc2 och Rc3 till modernare Rd2 och Re har satts in i vanlig godstrafik runt om i landet. Samtidigt har Rc1 börjat att skrotas (här), även om några ännu fortsätter som växellok. Och Ma-loken har sedan en tid tagits ur trafik, sålts (här) eller skrotats (här). Och vips var Rc4 plötsligt äldst i samligen.

Rc4P 1320 och Rc4 1282 i Tomteboda, Stockholms postterminal

Rc4P 1320 och Rc4 1282 i Tomteboda, Stockholms postterminal

 

Rc4P 1319 vid Tomteboda

Rc4P 1319 vid Tomteboda

För inte så länge sedan drogs Södra stålpilen av Ma-lok (här) och Norra Stålpilen av Re-lok. Idag är det mult Rc4 i båda tågen.

Rc4 1178 leder Rc4 1193 i Södra Stålpilen mellan Eskilstuna och Kungsör

Rc4 1178 leder Rc4 1193 i Södra Stålpilen mellan Eskilstuna och Kungsör

Nedan kom jag i kapp en norrgående Södra Stålpil, på väg från Oxelösund till Domnarvet. Två Rc4:or drog.

Lägg märke till att båda loken har bakre strömavtagaren uppe, normalt brukar annars vara att man använder strömavtagarna så långt ifrån varandra som möjligt, dvs främre på främre loket och bakre på bakre loket. Men kanske har man ändrat på denna princip, för en Rd2-mult uppvisade samma mönster nyligen (här).

Och alldelens nyss rullade två multade Rd2:or förbi mig med tomma makadamvagnar, dessa lok hade båda de främre strömavtagarna uppe…

Rc4 1178 leder Rc4 1193 i Södra Stålpilen i Kungsör, där de fick stanna för att släppa förbi en svart, snabb Rc3:a med containertåg

Rc4 1178 leder Rc4 1193 i Södra Stålpilen i Kungsör, där de fick stanna för att släppa förbi en svart, snabb Rc3:a med containertåg

Fler Rc-lok här och Rc4 1290 här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s