Re och T44 kring rundstallet i Sävenäs

Tågsläpp 2014 (här)
samtidigt, Sävenäs lokstation
En gassande fin söndag i Göteborg i slutet av april 2014

Invid väggen till lokstallet stod en solkig sak, T44 259

Invid väggen till lokstallet stod en solkig sak, T44 259

Vid verkstaden i Sävenäs stod dagen andra och sista T44, T44 339

Vid verkstaden i Sävenäs stod dagen andra och sista T44, T44 339

En multipel av Re stod från början parkerade mitt på infartsspåret till Sävenäs. Denna slogs itu och flyttades tillsammans med en sovande Rd2:a djupare in på Sävenäs, där Re-loken åter skulle komma att kopplade ihop, se kommande inlägg.

Re 1431 passerar förbi vändskivegraven vid lokstallet på Sävenäs

Re 1431 passerar förbi vändskivegraven vid lokstallet på Sävenäs

Re 1437 med båda strömavtagarna uppe och Rd2 1089

Re 1437 med båda strömavtagarna uppe och Rd2 1089

Föraren av Re 1437 hade svårt att bestämma sig för vilken strömavtagare han skulle ha uppe, trots att det bara handlade om att flytta loket några hundra meter.

Samtidigt verkar det inte alls vara så noga med vilka strömavtagare man har uppe när loken går i multipelkoppling (läs mer här). Senast igår såg jag en Stålpil med två Rd2-lok, båda med de bakre strömavtagarna uppe. Normen har, hittills, varit att byglarna ska har största möjliga avstånd mellan kontaktpunkterna på ledningen, alltså att främre loket ska ha främre strömavtagaren upp och bakre loket den bakre. Någon på GC som vet mer om detta?

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Re och T44 kring rundstallet i Sävenäs

  1. Strömriktaren skriver:

    När man kör en mult ska antingen 1+4 eller 2+4 vara uppe. De flesta kör med 1+4 med anledningen att inte ha högt upptryck mot ledningen.
    Personligen föredrar jag 2+4. Anledningen är att man alltid har kvar en strömavtagare (1:an) vad som än händer.
    Skulle strömavtagaren på förstaloket havrera så är det lätt till att delar slår sönder även bygeln på andraloket.
    Då har man alltid 1:an kvar så man kan köra sista biten till verkstad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s