Traxx-lok i olika färg på Sävenäs lokstation

Vy över Sävenäs lokstation, taget från rundstallet

Vy över Sävenäs lokstation, taget från rundstallet

Sävenäs lokstation i Göteborg
bilderna är tagna i samband med Tågsläpp 2014

Green Cargo är den stora kunden här, men det finns fordon från andra operatörer med, t.ex. SJ, CargoNet och DB Schenker Green Cargo.

Det nyaste Green Cargo kan visa upp - en mult av Re och Rd2. Här Re 14 och Rd2 10

Det nyaste Green Cargo kan visa upp – en mult av Re och Rd2. Här Re 1432 och Rd2 1089

Vanligaste loket är fortfarande något i Rc-skrud och nu är det Rc4 som dominerar (läs mer om Rc4:ornas status här).

Tre Rc4 i lite olika färgsättning och en svart Rc3

Tre Rc4 i lite olika färgsättning och en svart Rc6:a. Närmast Rc4 1194, sedan Rc4 1267, Rc6 1343 och längst bort Rc4P 1295

Green Cargo-lok, närmast Rc4 redo för tjänstgöring

Green Cargo-lok, närmast Rc4 1174, redo för tjänstgöring, sedan Rd2 1110, Re 1423 och Rc4 1194

Det är en bit att vandra för att komma runt alltihopa, området är smalt men långt. Den verkstad som finns, bortsett från rundstallet är en tvåportsbyggnad med genomfartsspår.

Rd2 1118 invid verkstadsbyggnaden

Rd2 1118 invid verkstadsbyggnaden

På andra sidan det finner vi

Green Cargo, CargoNet och BJs. Loken är Rc4 1153, 119 008 och T23 122

Green Cargo, CargoNet och BJs. Loken är Rc4 1153, 119 008 och T23 122

Rykten gör gällande att CargoNet inte kommer att förlänga sitt hyresavtal av Traxxlok, som de littererar ”119”, och istället hyra Rc4:or av Green Cargo.

Re 1431 och Re 1437

Re 1431 och Re 1437

Rc4P 1297, uppväxlad för posttåg. Otaliga diskussioner förs mellan entusiaster om litteringsprinciperna. P:et ska sannolikt associeras till just användningsområdet posttåg. Bilder på fler Rc4P här

Rc4P 1295, uppväxlad för posttåg. Otaliga diskussioner förs mellan entusiaster om litteringsprinciperna. P:et ska sannolikt associeras till just användningsområdet posttåg. Bilder på fler Rc4P här

En till Rc4P, detta är Rc4P 1297, de lok som stod närmast rundstallet

En till Rc4P, detta är Rc4P 1297, de lok som stod närmast rundstallet

Då har vi gått varvet runt och det som finns kvar är spåren vid lokstallet och det korta stickspår precis vid infarten till Sävenäs lokstation. Där stod det ett rött lok:

Tredje och sista målningen av  Traxx-lok för dagen och det enda som har 185-littera (trots att det är samma lok). 185 326

Tredje och sista målningen av Traxx-lok för dagen och det enda som har 185-littera (trots att det är samma lok). 185 326

På baksidan av lokstallet går det ett stickspår som leder in till en bakdörr på lokstallet, så att det går att komma direkt in till denna stallplats, utan att åka via vändskivan. Sannolikt mycket snabbare.

På detta stickspår bakom lokstallet stod Rd2 1111. Rd2 1111 var i Eskilstuna nyligen också, se här

På detta stickspår bakom lokstallet stod Rd2 1111. Rd2 1111 var i Eskilstuna nyligen också, se här

Bilder från Sävenäs lokstation från förra året finns här och här. Istället för Re var det då Rm som gällde.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s