Lamborghini-SUV på svenska gator

Lamborghini-SUV - mer hardcord kan inte den kategorin bilar bli

Lamborghini-SUV – mer hardcord kan inte den kategorin bilar bli

Ibland kommer man på sig med att undra ”varför tog jag den här vägen?”.

Senaste cykelturen var så.
Inte för att den rutten var helt tokig, men inte självklar heller.

Strax därpå mötte jag kanske förklaringen – för jag fick se och höra en Lamborghini LM, en SUV innan begreppet en var myntat.

Först trodde jag att det var någon bepansrad version av Mitsubishi Outlander, dessutom med dieselmotor. För V12:an gick inte alldeles rent och jämt.

3500 kg massiv bil rullar sedan nov 2013 på svenska vägar

3500 kg massiv bil rullar sedan nov 2013 på svenska vägar

Jovisst, Lamborghini stoppade i Countachens V12:a på 409 hästkrafter, något som sannolikt ger den 3,5 ton tunga bilar rätt hyggliga prestanda.

Enligt Transportstyrelsen importerades detta magnifika exemplar till Sverige så sent som november 2013. Årsmodellen är 1987.

Samtidigt så strör Lamborghini bilder på sin nya Huracan omkring sig. Huracan som ersätter Gallardo.

Lamborghini Huracan LP610-4 - 610 normalaspirerade  hästkrafter och fyrhjulsdrift. (bild från Automobili Lamborghini)

Lamborghini Huracan LP610-4 – 610 normalaspirerade hästkrafter och fyrhjulsdrift. (bild från Automobili Lamborghini)

Samtidigt som jag omedvetet drog en lättnadens suck att V10:an inte ersatts med någon turboladdad V8, utan Huracan kommer att drivas av en sug-tia, precis som Gallardo så föll mina funderingar på vad marknadsföraren på Lamborghini skrev:

”Gallardo är märkets mest framgångsrika modell med över 10000 sålda enheter…” Självklart en ekonoms och en aktiesparares måttstock för framgång.

Men Lamborghini tillverkar inte sakliga transportmedel utan emotionella njutningsmedel. Är det inte så då att här har man maximerat njutningen, så att många väljer den, fler än förr?

Så enkelt är det förstås inte. Låt mig ta ett extremt exempel, för att förtydliga detta. Låt oss säga att Lamborghini skulle bygga en Miata-konkurrent till en pris i Mazda-nivå. Jag kan garantera att den skulle bli företagets mest sålda bil tämligen snart.

Men skulle det vara en odelad framgång?
Skulle det vara så som Lamborghini ”ska vara”?
En liten, förvisso sportig bil, med fyrcylindrig motor – varsågod, du kan välja på en turboladdad fyra med bensindrift eller dieseldrift. Givetvis från VAG-hyllan.
”Alla” skulle givetvis vilja ha en Lamborghini på sin uppfart och genast vore det möjligt.

Men skulle det vara framgång för Lamborghini?

Missförstå mig inte, jag tycker Gallardo är en utmärkt Lamborghini och har ingenting att skämmas för. Men jag är orolig för uttalandet som likställer antalet sålda bilar med framgång. Det måste finnas fler grunder för vad som är lyckat.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil, Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

