Har du någonsin åkt en sväng bara för nöjes skull? Helt i onödan, om det inte vore för att du var en människa och ville ha ett ”break”?
En god kamrat, bosatt i södra Norrland, tog en gång en sväng med bilen och sin kvinna, åkte till Göteborg, köpte en korv och åkte hem igen. Bor man i mellansverige känns det inte som någon större tur att åka till Göteborg, så varför inte… Hamburg!
Du som följt bloggen vet att vi tog en sväng i Europa i somras (här), då med en hyr-Golf. Europcar gjorde en liten sak som de inte borde ha gjort, nämligen fakturera mig för 4 liter diesel, trots att jag lämnat bilen fulltankad. När jag klagade var de inte särskilt villiga att ta i problemet – det var väl lite förargligt – men till slut fick jag en kompensation i form av en fri hyrbil.
Så här löd vouchern ”valfri bil av småbil eller mellanklass i ett dygn eller en weekend”. Vouchern var giltig i 6 månader från utfärdandet, vilket innebar att den förföll lagom till påsk. Vad gör man? Jag ringde i alla fall och bokade den bil de hade tillgängligt med största motorn.
Och vad gör man med en Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro med 177-hästar? Jo, man tar den förstås till Autobahn.

Helsingborg i solnedgång. Danmark ligger så när att landet syns utan problem rakt föröver (dock inte piren)
Den här gången valde vi färjan till Helsingör istället för Öresundsbron. Priset är i princip detsamma, men du får en liten paus. Pausen är dock så liten att det nästan blir stressigt om du både ska fika och gå i tax-free.
Därefter Odense och rakt ned mot Flensburg i nordligaste Tyskland. Jag gillar det bättre än Rödby-Puttgarden, som är dyrt och tar en god stund på vattnet. Det är ju ändå bilkörning vi är ute efter!
Hamburg innebär cirka 15 mil Autobahn (A7). Det går att köra på under timmen om trafiken tillåter, vilket jag vill hävda att den oftast gör. Autobahn är något speciellt! Slät, disciplin och fri fart.
Hamburg är ett bra ställe att åka till, även med sällskap och eller familj. Miniatyr-Wonderland rekommenderas för stora som små barn, shopping för de som är lagda åt det hållet eller en rundtur i hamnen med någon av alla sightseeing-båtar.
Vi skulle bara var där en kort dag, så vi valde hamnen. Och som läsare av absolutman, så vet du att jag fokuserar på andra sevärdheter än klassiska sevärdheter. Här kommer några av dessa.
Samma kranar igen, delförstoring av mitten.
Att åka till Hamburg under påsk var klimatmässigt en bra idé också – det var T-shirtväder och cabrioleterna åkte med taken nere. Dessutom hade björken blommat över och det lilla som ev. fanns kvar av pollen hjälpte havet till att dränka.
Vi tar en inzoomning av en av dess kranar med, även om det blev lite suddigt
Hamburg Altona är stället där fisk och andra marina saker kommer in. Där finns även ett utsiktshus och några gamla kranar bevarade.

Hamburg Altona och två äldre kranar. Lägg märke till hur de lyfter på högra benet, nästan som om den skulle kissa
Hamnen är stor och det blir lätt en lång promenad.
Hamnen är oförskämt ren och prydlig, kan man kalla det klinisk tysk precision? Men så hittade vi i alla fall en liten pärla bland allt det välpolerade – en flytande bensinmack. Eller egentligen en dieselmack. Shell.

Mitt bland all turistnäring fanns även lite näring för en mans intresse, lite äkta vara utan förvanskning. Detta är en flytande Shell-mack med diesel.
Stora industrier charmar alltid. Även om man inte nödvändigtvis vet vad de gör, lagrar eller är till för…
Så vände vi hamnen ryggen och tog en sväng genom hamnkvarteren för att äta innan vi återvände tillbaka till bilen.Och lugn, det finns inte bara fisk att äta i hamnen. Det erbjöds både gulasch, kinesiskt, italienskt och …hamburgare!
Här snavade vi även på ett kontor tillhörande Lloyd Fond. Dock var det ingen restaurang (fond, som krydda), utan någon form av bankväsen. I Sverige har vi ju bara LloydsApotek, som inte har något med de andra Lloyds-företagen att göra, även om det innan någon kris var ett och samma bolag med många olika verksamheter. Lite som Procordia i Sverige, även om Procordia inte användes som gemensamt företagsnamn, så som Lloyd-prefixet.
Lloyd Motors tillverkade Leyland Princess och så den där lilla engelska skräpbilen Lloyd Alexander som ”Steve med Lloyden” drev med på 80-talet i programmet ”Tack för kaffet” (bild och youtube-klipp).
Jag är väldigt lite för prydnader, men tycker gärna om någon souvenir som minne. Det löses bäst genom att köpa någon man använder. Långt från de dyra presentbodarna invid turiststråket i hamnen, hittade vi en bakgata men några schyffiga butiker. En av dessa sålde huvudsakligen gamla, fina, riktiga saker från fartyg. Tjusiga, förstås, men har nytta av en gigantisk kompass eller en skeppsklocka? Istället blev det ett koppel tekoppar. Något vi faktiskt behövde. Drickgoda dessutom, något som är viktigt. Besöker du mig, bjuds du på på te i dessa.
Som avslutning tar vi en bild på U-bahn, som är är lite upp-och-ned. U:et står för underjorden, alltså tunnelbana. Men här i Hamburgs hamn går den på en snygg stålkonstruktion. Nitad. Det blir några nitar.
Hemma igen, efter 212 mil och 2,5 dygn ungefär. Audin var synnerligen bekväm och behaglig reskamrat, men rätt törstig. 0,74 L/mil ville den ha, men det klart, motor och maskineri var långt ifrån inkört.
Vilken tur gör du för skojs skull?