Ma 407 bidar sin tid i lokstall

Två ägare äger vardera två TGOJ Ma-lok. GBBJ äger Ma 401 och Ma 406, Norsk Transport A/S äger Ma 404 och Ma 407. Nyligen berättade absolutman att Ma 404 just nu genomgår en föryngringskur med kraftigt peeling (här). Vad är då läget för Ma 407?

Ma 407 och Ma 404 hämtades båda i vintras och togs först till Långsele (här), innan Ma 404 gick till Norge och Oslotrakten med en Grenland V4:a som sällskap.

På resan till Långsele råkade Ma 407 ut för materialutfall på ena boggiens hjul, kanske till följd av tjuvbroms. Redan innan avgång från Eskilstuna var ena boggiens bromsar kärva.

Ma 407 innan påsken, trygg och torr i stall

Ma 407 innan påsken, trygg och torr i stall


Då kan vän av ordning undra hur mycket det är att spara på, ett lok med trasig hjälptransformator, boggier som är mogna för revision och hjul med materialutfall. Vän av gamla lok vill gärna vända på det och presentera Ma 407 så här istället:

Ma 407 har en frisk korg, eftersom hon gått tre år mindre än Ma 404 i och med hyttombyggnaden och sedan tidigt tagen ur drift pga trafon, samt att hon målats om en gång extra. Vidare är fem av de sex motorerna i mycket gott skick, och den sjätte är det inget fel på heller. Hytterna är som sagt moderniserade och kanske den bästa förarmiljö som kan förekomma på sextio år gamla lok.

Hjul- och boggierevision kan kringgås genom boggiebyte. Det är inte omöjligt. Huvudtrafon kanske inte ens behöver tas ur, faktum är att felet på Ma 407 är mycket lite undersökt. TGOJ/Green Cargo ställde bara henne när felet uppstod. Det finns möjlighet att det inte alls är svårfixat.

Om inte annat är det ett utmärkt reservdelslok.

Idag står Ma 407 i lokstallet i Långsele hos Three-T och är därmed det enda Ma-lok vid sidan av systern Ma 408 som står i lokstall.

Ma 407 har inte eget rum, men trivs bra med de sexaxliga rundnosarna från NOHAB.

Ma 407 har inte eget rum, men trivs bra med de sexaxliga rundnosarna från NOHAB.

Men även Ma 407 ska till Norge på sikt, men knappast innan sommaren.

Fler Ma-lok här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s