TGOJ Gb 95 på Gruvans dag

Grängesberg 1980
Gruvans dag

I en tid då Grängesberg kretsade kring Gruvan och Spendrup’s bryggerier hette Gränges bryggeri, så var det årliga evenemanget ”Gruvans dag” en populär tillställning för hela bygden.

1980 var det extra kryddat i och med att Loksektionen vid Grängesbergs bygdegille året innan först övertygat TGOJ att inte riva lokstallet och skrota de sex ånglok som stod där.

Grängesberg malmbangård och ett malmtågslok som precis blivit aktiv pensionär

Grängesberg malmbangård och ett malmtågslok som precis blivit aktiv pensionär

Gb 95 strax innan avgång från malmbangården, som då var i full drift.

Gb 95 strax innan avgång från malmbangården, som då var i full drift.

Till 80-talets början hade man med lite ånglokskunnig personal från mfGDJ satt fart på Gb 95. Den officiella premiären ägde rum vid just Gruvans dag, där 95:an drog en enda OFWJ-boggiepersonvagn som pendel mellan Gruvområdet, där aktiviteterna ägde rum, till Grängesberg C.

Gb 95 startar från Grängesberg C

Gb 95 startar från Grängesberg C

Gb 95 lämnar Grängesberg C

Gb 95 lämnar Grängesberg C

Det var stort för hela bygden.
Det var stort för en liten parvel som mig och detta skulle starkt bidra till att forma min framtid.

Ångloket då? Tuffade på förstås, loket var ju nästan nytt, blott 38 år gammalt och bara stått avställt i cirka 25 år!

Att stå på den öppna plattformen var förstås kungligt! Här backar tågsettet, förmodligen ned mot Grängesberg C

Att stå på den öppna plattformen var förstås kungligt! Här backar tågsettet, förmodligen ned mot Grängesberg C

Gb 95 i full fart över viadukten på det som idag heter RV50

Gb 95 i full fart över viadukten på det som idag heter RV50

Backgång

Backgång

För att få lite proportioner på hur tiden springer, så har 95:an efter några aktiva år på 1980-talet ställts av igen med dålig fyrbox och har nu stått avställd längre tid än hon gjorde första gången när TGOJ ställde henne i malpåse vid elektrifieringens avslutning…

Frikopplad från vagnen. Ångloket for iväg med ett maffigt tuffande och svepte in sig i rök och ånga

Frikopplad från vagnen. Ångloket for iväg med ett maffigt tuffande och svepte in sig i rök och ånga

Detta skulle bara vara början på en spännande kavalkad av TGOJ-ånglok som blivande GBBJ väckte till liv och körde flitigt med under 1980-talet.

Gb 95 vid Grängesberg C. Den lille pojken i röd jacka skulle komma att fastna för ånglok för livet. Lägg märke till TGOJ-perrongen som loket står vid och hur den såg ut förra året (här)

Gb 95 vid Grängesberg C. Den lille pojken i röd jacka skulle komma att fastna för ånglok för livet. Lägg märke till TGOJ-perrongen som loket står vid och hur den såg ut förra året (här)

Fortsättning följer
Till dess, bilder från ett senare besök här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s