TGOJ Hg 205 i brandgul kostym på Grm

Grängesbergs malmbangård på tiden då den fortfarande var i drift.
Vi pratar alltså om förra århundradet.

Alla som läst absolutman ett tag vet säkert mycket väl att jag är svag för ”välvädrade” maskiner, direkt hämtade från en skitig arbetsdag. Begreppet ”vädra” är vanligt förekommande inom modelljärnvägshobbyn, där modeller av lok anländer i pråliga boxar från fabriken och modellen där i är ny och prålig.

Fast så ser ju sällan verkligheten och vardagen ut… därför målas lok (och vagnar) på ett sätt så att de ser både smutsiga och rostiga ut. En konstnärskonst utan dess like. Men när det blir bra, då blir det riktigt bra. Verklighetstroget, helt enkelt. Vädrat, var begreppet.

Här har vi då en förebild på ett något väderbitet lok!

TGOJ Hg 205 på Grm

TGOJ Hg 205 på Grm

TGOJ Hg 205 parkerad en bit från lokstallet i Grängesberg. Min gissning är att detta är taget när loket överlämnades till GBBJ som museilok, eftersom Hg-lok inte har mycket till sysslor på malmbangården. De användes mest för lätta godståg.

Hg-loken fanns även på SJ, men jag har aldrig sett de loken ombyggda med moderna strålkastare. Kanske var det bara TGOJ som brydde sig om att göra den förändringen.

Hg-loken var rätt små lok, lämpade just för små godståg och ev lokaltåg för persontrafik. Det senare var inget som TGOJ använde Hg-lok till, TGOJ hade redan långt tidigare börjat använda rälsbussar för den mesta persontrafiken. Det var väl egentligen bara tåget mellan Eskilstuna och Stockholm som förblev loktåg, bland persontågen, draget av Bt-lok, ett i vardera ändan oftast.

Marschall-strålkastarna har monterats, men inte direkt integrerats i lokets utseende.

Marschall-strålkastarna har monterats, men inte direkt integrerats i lokets utseende.

Hg-lok ska däremot inte misstas för att vara växellok, ty enligt Hg-lokförare så var de inte lämpade för den uppgiften, mycket pga bromsförmåga och förarergonomi. Inte heller var de några utsökta linjelok heller faktiskt, utan rätt skrala gångegenskaper, och ligger inte alls så fint i spåren som t.ex. Bt och Ma gör.

Vid järnvägsmuseum 2010, alltså precis i slutet av TGOJs långa historia, fanns både Ma, Bt och Hg från TGOJ på plats, den här gången var Hg 205 återställd till leveransutförande – stora strålkastare och grön färg.

TGOJ Hg 205 i GBBJ ägo 2010 i Gävle

TGOJ Hg 205 i GBBJ ägo 2010 i Gävle (fler bilder från den dagen här)

Hg-lok har precis lanserats som modell och finns hos MJ-hobby. Både som SJ-brun, som TGOJ-grön och som TGOJ-brandgul (länk här).

Sugen på fler bilder från Malmbangården när den var i drift med brandgula TGOJ-lok? Klicka här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s