Inför Kanadas GP i F1 2014

Kanadas GP i Formel 1 står för dörren och representerar den 7:e omgående i 2014-års VM.

Circuite Gilles Villeneuve i Montreal delar några karaktäristika med förra loppet, Monaco. Även om denna bana är en riktig räserbana, så ligger den faktiskt mitt inne i staden, på en konstgjord ö, som blev till mitt i floden vid något bygge för länge sedan.

Flygfoto och banskiss på Circuite GIlles Villeneuve (Photo courtesy Circuit Gilles Villeneuve)

Flygfoto och banskiss på Circuite GIlles Villeneuve (Photo courtesy Circuit Gilles Villeneuve)

Vidare så är banan i Kanada av det äldre snittet och avåkningszonerna är små och murarna står tätt intill på många ställen. Och precis som i Monaco kommer det massor med besökare till loppet. Lika däck som i Monaco används också, dvs Pirelli soft och super soft.

Så har vi förstås skillnader också. Det här är en snabb bana som kräver mycket toppeffekt. Den kräver traction och god kylning av både motor och bromsar. Så om de andra stallen såg Monaco som sin bästa chans mot Mercedes, så är Kanada raka motsatsen.

Nu kommer det några intressanta uppdateringar som det flaggats för. Dels hävdar Renault att man löst flera av mjukvarubekymren man haft med sin ”power unit”, nämligen att förbränningsmotorn, elmotorerna och uppladdningen av strömmen till elmotorerna inte riktigt fungerat ihop till 100%. Det skulle ge inte minst Red Bull vingar.

Ferrari kommer med flera stora uppdateringar, nästa så mycket att det kan kallas en B-spec av bilen. Ny motormappning, alltså mjukvaruuppdateringar även där, men nya vingar, golv och karossdelar. Det blir lite av att vinna eller försvinna för Ferrari F14T. Blir det lyckat går årets kampanj vidare, annars kommer Ferrari sannolikt att styra över resurserna på nästa års bil.

Men Mercedes är ingenting annat än storfavoriter till segern, igen. Inte minst som detta är en riktig Lewis Hamilton-bana, där han nästan alltid gör bra resultat. Undantaget var 2008 när han körde in i Kimi Räikkönens Ferrari F2008 som stod och väntade vid rödljuset ut ur depån när säkerhetsbilen passerade…

Tiden flyger och Kimi Räikkönen är i år startfältets äldste man. Detta blir hans 200:e F1-lopp. Visst känns det nästan som att det var igår Kimi började sin F1-karriär i Sauber, då sponsrade av både Petronas och Red Bull…

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s