Ma 404 innefrån lackboxen

Ideellt arbete med bevarande av Ma-lok kan inte nog uppmärksammas. Här kommer lite mer från lackeringen av Norsk Transport AS’ Ma 404.

Ma 404 märks upp

Maskerad Ma 404 märks upp

Titta noga runt nedre strålkastaren, så går det att ana spår efter ”Marschallhjälpen”, dvs ombyggnationen från stora, originalstrålkastare till de effektivare, mindre Marschallstrålkastarna.

Ma 404 rullades ut ur lackboxen och tog spänning 5:e juni 2014 (här) och de första omdömena är odelat positiva!

Ma 404 med ny märkning på rambalken

Ma 404 med ny märkning på rambalken. Lägg märke till den korrekta litteringen ”Ma”, stort M, litet a. Inte ens TGOJ Trafik lyckades få det rätt alla gånger (se samtliga Ma 402, 963, 965 och 833 som märktes ”MA” här)

Färgerna är RAL 8016 (brun) och 9001 (elfenbensvit).

Motivet till färgvalet är enkelt och tydligt. Den bruna färgen ska matcha de museala teakklädda personvagnarna som finns i Norge. Samtidigt ville Norsk Transport AS absolut inte ha 404:an grön, både eftersom gamla NSB-lok var mörkgröna och mörkgröna var även TGOJs lok ursprungligen. Man ville visa att detta inte är något försök att skapa ett hypotetiskt norskutförande av Ma-loket och då det inte heller är ett TGOJ-lok längre, ingen original-TGOJ-färg. Det senare hade givetvis krävt återställning av strålkastare och förardörrar, samt den stora TGOJ-loggan på långsidorna. Och det uppdraget överlåts till GBBJ.

SJ-grått? Nej, grundfärg

SJ-grått? Nej, grundfärg på Ma 404

Jag var inne på det tidigare, att detta handlar inte bara om en grundlig och seriös korgrenovering, utan även av andra detaljer viktiga för helhetsintrycket så som knallröda gallerplogar. Tänk att de vågade välja röda plogar, det uppskattar jag, för annars är ju gult plogfärgen nummer ett i Norge. Lägg där till en stor översyn av insidan, där bland annat motorerna har rengjorts för att öka isolationsmotståndet, tryckluftsystemet har monterats ned och gåtts igenom och återmonterats, nya brandsläckare och räddningsutrustning har satts in.

Absolutman fortsätter förstås att följa Ma 404s framfart på norska och svenska spår. Följ Absolutman, du med. Det är enklast så.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ma 404 innefrån lackboxen

  1. Anders F skriver:

    Tackar för info

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s