Kanadas GP i backspegeln – det går att knäcka en Mercedes

Kanadas Grand Prix i Formel 1 är säkrat för ytterligare tio år framåt enligt nytt avtal. Vi alla F1-fans är givetvis glada över det – Kanadas GP innebär alltid hård påfrestning på maskinerna och lopp med oviss utgång. Så även 2014.

Circuite Gilles Villeneuve från ovan. Till vänster på ön är den långa rakan där det i år var fördelaktigt att ha en fungerande Mercedesmotor

Circuite Gilles Villeneuve från ovan. Till vänster på ön är den långa rakan där det i år var fördelaktigt att ha en fungerande Mercedesmotor


Det började som vanligt, med att de två Mercedesbilar sprintade iväg och Rosberg och Hamilton pressade bilarna, motorerna och varandra till det yttersta. Den här gång blev det för mycket.

På samma varv, ungefär halvvägs genom loppet, tappade båda bilarna effekt – det kvar KERS som sagt upp sig. Varvtiderna steg med flera sekunder, men vad gjorde det med sådant förspång? Hamilton fortsatte jaga Rosberg och till slut kom nästa missöde – Hamiltons bromsar tog slut och han fick bryta. Att bromsar tar slut i Montreal är inte helt ovanligt och inte de sista för detta lopp heller.

Circuite Gilles Villeneuve från ovan. Igen. Till höger depån och till vänster den första kurvkombinationen, där vi skulle få se en rejäl krasch på sista varvet

Circuite Gilles Villeneuve från ovan. Igen. Till höger depån och till vänster den första kurvkombinationen, där vi skulle få se en rejäl krasch på sista varvet


Rosberg var nu inte direkt jagad, men hotad bakifrån av bilar med hela motorer.

Men inte heller det var en enkel historia. En viktig ingrediens var de båda Force India-bilarna – också de med Mercedesmotorer – som valde att köra med ett depåstopp (övriga 2). Därmed hamnade de högt upp i kön, men blev allt långsammare vart eftersom loppet gick.

Närmast bakom låg de båda Red Bull-bilarna, riktigt snabba på nya däck. I de kurviga partierna. Men där kör man inte om. Och på den avgörande raksträckan visade Mercedesmotorn i Force India att Renault har en del kvar att arbeta på. Trots god traction ut på rakan, DRS och slipstreaming, så kom inte Ricciardo och Vettel förbi.

Den blivande vinnaren av Kanadas GP i garaget - Red Bulls Ricciardo

Den blivande vinnaren av Kanadas GP i garaget – Red Bulls Ricciardo


Inte förrän med bara något varv kvar, när även Perez bromsar tog slut. Ricciardo, som strax innan fått order från depån att kyla sin bil och inte ligga för nära, nog chansen och vräkte sig förbi, medan Vettel blev kvar bakom.

Väl förbi satts Ricciardo upp jakten på Rosberg. Här var det omvänt mot Force India – Rosbergs Mercedes var även den snabb i de kurviga partierna, men när det kom till sista sektorn och rakan, så var en okry Mercedesmotor ingen match för DRS + frisk Renaultmotor i Red Bull-bilen.

Bakom kön med Perez – Ricciardo – Vettel hade Massa snabbt anslutit sig, det efter att varit i ledningen i loppet för de både Mercedesbilarna, men kommit in för ett sent sista depåstopp. Massa var blixtrande snabb och notera hiskeliga 343 km/h i fartfällan i slutet på rakan som bäst.

Force India med Mercedesmotor före Williams med Mercedesmotor. Force India kör med tydlig Smirnoff-reklam och Williams titelsponsor är Martini. Även Mercedesdrivna McLaren sponsras av sprit, i form av Johnny Walker

Force India med Mercedesmotor före Williams med Mercedesmotor. Force India kör med tydlig Smirnoff-reklam och Williams titelsponsor är Martini. Även Mercedesdrivna McLaren sponsras av sprit, i form av Johnny Walker


Ut på sista varvet, precis när Vettel passerat Perezs Force India, gick Massa för omkörning. Fartskillnaden var stor mellan en Willams på skapliga däck och en Force India på riktigt dåliga däck och med dåliga bromsar. Massa missbedömde och körde in i Perez och båda gick rakt i kurva – på var sin sida om Vettel, som hade riktig tur att inte följa med någon av dessa båda ut i däcksbarriären. Efteråt skyllde de både på varandra, det hela var ingenting annat än en race incident som ingen ska lastas för.

Vad som var en annan incident, var Rosbergs genande i sista chikanen på ett varv i kampen med Hamilton. Rosberg missade inbromsningen och genade. Hamilton var inte på omkörning just då, varför Rosberg friades från påföljd av domarna. Men han kom från från Hamiltons DRS under ett par varv efter det, så han tjänade på det.

Men hur skulle en bestraffning blivit? Då hade han fått en drive-thru-bestraffning och därmed hade kampen mellan de båda varit över. Och det hade varit tråkigt. Fast att han tjänade på att gena och kom undan med det var inte heller bra.

Skulden ska läggas på banan. Det ska givetvis inte gå att tjäna på att gena. Det ska vara gräs, grus eller ännu hellre hinder i kurvan. Kör man av, så ska det inte behöva vara någon diskussion, det är min ståndpunkt.

En Lotus genar i sista chikanen och blir luftburen för ett ögonblick. Asfalteringen av området utanför banan är moderna påfund och ställer till det i och med att F1 blir en bedömningssport

En Lotus genar i sista chikanen och blir luftburen för ett ögonblick. Asfalteringen av området utanför banan är moderna påfund och ställer till det i och med att F1 blir en bedömningssport


Ferrari gjorde både fans och sig själva besvikna. Under de fria träningarna verkade uppdateringarna lovande och båda bilarna såg ut att vara best-of-the-rest bakom Mercedes. Men väl till kval och race valde man att varken att inte köra med uppdaterad motorkåpa, golv och inte heller den nya motormappningen. Och resultatet, Alonso sexa och Kimi tia, var uselt i sig och hade varit än sämre om inte Massa och Perez försvunnit på sista varvet framför dem.

Kimi Räikkönen sade inför loppet ”we know what we are doing” och i så fall var det väl rätt att inte köra med uppdateringarna. Kanske gick motorn varm där under. Vad det beträffar mappningen så spikade Kimis motor på fria träningen när han körde med den, så det kanske var att gå för långt i mjukvaran helt enkelt.

Ferrari var ingenstans i loppet. Här Kimi Räikkönen på ett ställe på banan som också "förstörts" genom att göra körbart utanför banan, allt i säkerhetens namn

Ferrari var ingenstans i loppet. Här Kimi Räikkönen på ett ställe på banan som också ”förstörts” genom att göra körbart utanför banan, allt i säkerhetens namn

Så Kanadas GP var även detta år sevärt. Ricciardo tog sin första seger i Formel 1 och Mercedes missade chansen att ta alla segrar under säsongen. Rosberg blev ändå en storvinnare i och med andra platsen i kombination med Hamiltons DNF.

Ännu ett ställe utanför banan som asfalterats och som förarna kör på...

Ännu ett ställe utanför banan som asfalterats och som förarna kör på…

Med Vettel på tredje plats dessutom, så är det lovande för nästa lopp om två veckor på Red Bulls hemmaarena, gamla A1-ring i Österrike, som Red Bull köpt, renoverat och fått in på F1-kalendern. Nämnde jag att de döpt om den till Red Bull Ring? Låt oss hoppas att de inte har renoverat sönder den, utan att det är grusfållor och fysiska hinder vid sidan av banan, så att de aldrig kan bli en bedömningsfråga om någon olovligen kört utanför banan.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s