Juni 2014
TGOJ eTuna
Det har dykt upp ett rykte om att något uthyrningsföretag lagt bud på Green Cargos samtliga avställda diesellok, inkluderande samtliga kvarvarande T44 (som inte ska Td-fieras), alla Z70, flera V5 samt de båda TGOJ V11.
Kanske ligger det något i det, för det rör lite på sig bland de avställde dieslarna. Och alldeles uppenbart blir det färre och färre som står uppställda.
Tidigare stod det sex Z70 på ett av långspåren vid RBS:en. Härom veckan stod det tre Z70 och men även två T44. Nu har T44 263 försvunnit därifrån.
Och T44 263 hittades inbackad i rundstallet, ganska troligt för någon översyn inför drifttagning. Och eftersom Green Cargo inte ska köra med annat än Td och inte T44, enligt vad som sägs, är det inte osannolikt att det är inför försäljning.
Fler inlägg om avställda diesellok här och här
Lista på avställda lok i eTuna tidigare i år här
I stallporten bredvid T44 263 ovan stod en ”TGOJ-maskin” – T44 278.
T44 278 fångades i växlingstrafik i Södertälje hamn nyligen här och här i eTuna förra året här