Öppna portar vid TGOJ – Rc-lok på verkstad

TGOJ Eskilstuna
en varm junidag 2014

Verkstaden, byggd på 30-talet, som underhållit så många ånglok, sedan Ma-lok och nu Rc-lok.

En varm sommardag och verkstaden svalkas med korsdrag

En varm sommardag och verkstaden svalkas med korsdrag

Rc4 1273 på spår 2 i verkstaden

Rc4 1273 på spår 2 i verkstaden

Vägg i vägg hittar vi faktiskt ett lok-lik som jag tidigare trodde var borta, men bevisligen inte – Rc1 1022. Loket stod tidigare i verkstaden för tömning av bra-att-ha-delar till de kvarvarande Rc1:orna, vilket för närvarande torde vara Rc1 1007 och 1018 (Borlänge), Rc1 1008 (Hallsberg) och Rc1 1016 (Göteborg). Har jag glömt någon.

Rc1 1022 lever ännu

Rc1 1022 lever ännu

I skrivandet stund är Rc4 1177, försedd med växlingskoppel på just detta spår för en tid sedan (här), ute på de större rangerbangårdarna och testas. Syftet är förstås att pensionera Rc1 så småning om, men när det kom på tal ska Borlängepersonalen protesterat ”Ta inte vår 1007!”.

Nästa spår, ännu en Rc4.

Rc4 1152, på väg att säljas?

Rc4 1152, på väg att säljas?


Rc4 1152 hör till de avställda Rc4:orna som en tid stod på vallen här i Et (hela listan här och bild här). Det florerar ett rykte om att ett uthyrningsföretag köpt Green Cargos övertaliga diesellok, kanske köper de även ellok?

På vallen står det således ”bara” sex blåa Rc4:or kvar, faktum var att den bakre, Rc4 1144, stod under spänning. Kanske kommer den in i verkstaden efter att Rc4 1152 är klar?

Sju avställda Rc4 har blivit sex sedan Rc4 1152 kommit in på verkstad. Längst bort står Rc4 1144 med strömavtagaren uppe

Sju avställda Rc4 har blivit sex sedan Rc4 1152 kommit in på verkstad. Längst bort står Rc4 1144 med strömavtagaren uppe

Djupt in i verkstaden, en grön Rc4:a i form av 1267

Rc4 1267

Rc4 1267

…och ute på planen Rc4 1183 under spänning

Rc4 1183 ute på verkstadsplanen

Rc4 1183 ute på verkstadsplanen

Ma 832 står alltjämt orörlig på verkstadsplanen

Ma 832 står alltjämt orörlig på verkstadsplanen

Ma 832 står kvar som en monument över svunnen tid, ute på verkstadsplanen.

Se gärna även dieselsektionen från samma tillfälle här

Avslutningsvis, en bild på en Rd2:a i rundstallet, sannolikt inne för boggiebyte, eftersom den står i port två som just har lyftarna för att lyfta ett helt lok.

Rd2 1069 inne i rundstallet på den plats TGOJ nyttjar för korglyft, för boggiebyten

Rd2 1069 inne i rundstallet på den plats TGOJ nyttjar för korglyft, för boggiebyten

Sugen på lite Ma-loksbilder? Finns t.ex. här och då bland annat på Ma 962, som ju ägs av Stambanans vänner och bor i Norrköping. Loket siktades nyligen på linjen och Långsele och Three T spås och gissas vara ändstation. Det luktar kommersiell tjänstgöring

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Öppna portar vid TGOJ – Rc-lok på verkstad

  1. Strömriktaren skriver:

    Rc1-loken är fördelade enligt följande:
    Malmö: Rc1 1009 och 1011.
    Hallsberg: Rc1 1008, 1021, 1023 och 1026.
    Borlänge: Rc1 1007 och 1018.
    Sävenäs: Rc1 1016.
    Ånge: Rc1 1014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s