Formel 1 tillbaka i Österrike och finskt på pallen

När Formel 1 2014 besökte Red Bull Ring visade med eftertryck att det är en motorbana av rang. Alla som hade någonting annat bakom ryggen kunde i det närmaste packa ihop och åka hem. Trots det ett underhållande lopp.

Force India mot Lotus - Österrikes GP bjöd på bra racing

Force India mot Lotus – Österrikes GP bjöd på bra racing

Inför loppet hette det att det kanske skulle bli motorproblem, då den tunnare luften skulle få turbon att rotera snabbare och därmed öka slitaget. Men det var bromsarna som var generalproblemet. Både Rosberg och Hamilton fick känning av detta och Kimi Räikkönen fick order från depån att kyla bromsar redan på andra varvet!

Depåstopp för Hamilton med rykande varma frambromsar

Depåstopp för Hamilton med rykande varma frambromsar

Värst var det kanske för Red Bull, på sin absoluta hemmaplan, där tre av fyra bilar fick bryta. Officiellt med motorproblem för samtliga, även om Vettel fick mjukvaruproblem på 5:e varvet, ett fel som självläkte, men han var då långt efter. Och efter att ha kört bort delar av framvingen, så beslöt man att spara på materialet och Vettel gick i depå för att inte komma ut igen.

Kvyat i Toro Rosso rapporterade tillbaka till depån om att bromsarna var borta, efter att ha parkerat vid sidan av banan. Kanske var det motorbromsen som ställde till det…

Kvyat precis innan han åkte av banan

Kvyat precis innan han åkte av banan

Toro Rosso bröt med båda bilarna

Toro Rosso bröt med båda bilarna

Verne, i den andra Toro Rosson, tog sig tillbaka till depån och sade i direktsänding att bromsarna var slut och bilderna visar samma sak. Kanske hade motorbromsen tagit slut redan innan?

Svart kolfilberdamm från frambromsarna på Verns Toro Rosso

Svart kolfilberdamm från frambromsarna på Verns Toro Rosso


Sista varvet för Verne, frågan är om inte hela bromsskivan (i kolfiber) gick i detta ögonblick

Sista varvet för Verne, frågan är om inte hela bromsskivan (i kolfiber) gick i detta ögonblick



Bästa Red Bull
blev Ricciardo, som dalade från femte startrutan till åttonde i mål.
Close racing ända in i slutet av loppet - Ricciardo tar åttonde platsen från Hülkenberg i Force India

Close racing ända in i slutet av loppet – Ricciardo tar åttonde platsen från Hülkenberg i Force India

Bästa Ferrari blev Alonso, men som tidigt i loppet blev passerad av Hamilton i Mercedes, som om han varit stillastående och i slutet av loppet kom Alonso ifatt Massa, i en Mercedesdriven Williams, som tvärt bara ökade tempot och försvann utom synhåll.

Kimi Räikkönen var inte heller nöjd med strategin, utan tappade två platser efter att stallet valt ett sent första depåstopp

Kimi Räikkönen var inte heller nöjd med strategin, utan tappade två platser efter att stallet valt ett sent första depåstopp

Nej, för även om Alonso genom strategi med sena depåstopp hade ledningen för första gången den här säsongen en stund, så var det Mercedesmotorer för hela slanten.

Perez, som startade från 15:e genom straff från kollisionen med Massa på sista varvet i loppet i Kanada, körde däcken omvänt med de främsta, dvs soft + soft + super soft. Det tog honom till en slutlig 6:e plats efter att ha kört i ledningen i många varv.

Perez mot Rosberg för ledningen

Perez mot Rosberg för ledningen

Rosberg tog över ledningen och behöll sedan den

Rosberg tog över ledningen och behöll sedan den

Även om Williams var med bra och även om Perez i Force India gjorde en strålande insats, så handlade segern till slut om Mercedes mot Mercedes. Hamilton körde upp sig från nionde till fjärde plats, bakom Rosberg i den andra Mercedesen, på bara två varv och fick sedan finna sig i att ligga kvar där resten av loppet.

Men ännu en gång fick vi se de båda Mercedesförarna jaga varandra ända till mållinjen och ingenting var klart förrän den rutiga flaggan föll. Underbart Mercedes.

Williams gjorde ett bra lopp

Williams gjorde ett bra lopp

Williams startade etta och tvåa och slutade trea och fyra. Det kan inte vara annat än extremt nöjda med det resultatet. Bottas första besök på podiet dessutom.

Om två veckor är det dags för Englands GP. Silverstone är lika platt som Red Bull Ring är kuperad. Men snabb. Fast här finns det snabba kurvkombinationer, som ställer krav på aerodynamiken också. Mercedes kommer säkert att vinna igen, men Red Bull har lite bättre utsikter där.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s