TGOJ, sommarsolståndet 2014
Rc1 1016, sedan länge växellok i Göteborg, står parkerad på verkstadsplanen utanför TGOJ-verkstaden, tillsammans med en brokig skara diesellok och resterna av Ma 832.Frågan är, handlar det om revision eller skrotning för Rc1 1016? Sävenäs har förvisso lokverkstad, men kanske alla kvarvarande reservdelar till Rc1 samlats i Eskilstuna. Rc1 1008 (stationerad i Hallsberg) kom tidigare förbi på verkstadsbesök (här). Nu när Ma-loken försvunnit från Green Cargo, och Rc4 testas med växlingskoppel, så står Rc1:orna alldeles uppenbarligen på tur. Härom veckan klipptes som bekant Rc1 1017 ned i Eskilstuna.
Rc1 1016 har växlingskoppel i ena änden. Loket är synnerligen smutsigt och nedgånget, en tur i tvätthallen vore på sin plats.
Vi följer ödet för 1016 här på absolutman. Har du inte redan gjort det, så klicka gärna uppe till höger för att få notis om varje gång som något nytt publicerats på absolutman.