Fusk, fukt och ansvar – del 8b – stubben dras loss

Kättingar virade kring rötterna

Kättingar virade kring rötterna

Trädet som lämnade denna stubbe har sannolikt stått här redan innan huset byggdes. Den är riktigt medfaren och röten på många ställen. Men rötterna är stora och många och sitter i en fin blandning av lera och sten.

Hur hamnade vi här, se föregående inlägg här

När trädet togs i kull och området anlades på 1930-talet, då byggdes varken garage eller tillbyggnaden på huset, så att lämna stubben där och då var sannolikt inget problem.

En vacker dag, bokstavligen, en traktorgrävare får visa sina muskler mot naturen

En vacker dag, bokstavligen, en traktorgrävare får visa sina muskler mot naturen

Bilder iPhone 20140516 009Nu är stubben och dess rötter i vägen för både omdränering och anläggning av gångväg. Och cykelparkering. Och gräsmatta. Och… och… den måste bort.

Det är lite svårtillgänglig med maskin på den delen av tomten, så det blev till att gräva fram den för hand, frilägga rötter och komma under några av rötterna, så att det gick att fästa kedjor runt den.

Det behövdes inte mycket mer än tomgång och lite teknik i maskinhantering, nämligen att dra och få lite rotation på stubben, så släppte den från marken och flera av rötterna var så rötna att de gick av. Några var mer eller mindre gelade, gult, av någon form av nedbrytning.

Stubben har släppt från marken

Stubben har släppt från marken

Stubbe i vädret. Hur blir man av med en sådan här best sedan?

Stubbe i vädret. Hur blir man av med en sådan här best sedan?

Stubben dras växk

Stubben dras väck

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fusk, fukt och ansvar – del 8b – stubben dras loss

  1. Jona skriver:

    HEJ

    Har följt din blogg nu ett tag, numera som epost-prenumerant och då är det främst tåg och tidigare MA lokens historia som fascinerade mig och lockade mi9g till dagliga besök.

    Du skriver mycket bra tydligt och intressant.

    Tyvärr måste jag nu be om ursäkt, men denna händelse med huset är riktigt intressant läsning från min sida.
    Jag beklagar dom problem du har fått, men samtidigt så gillar jag läsningen och framförallt dina tips och råd.
    Ska jag köpa hus själv någon gång ska jag ha denna hushändelse i minne.

    Så tack för att din olycka kan glädje mig!

    • DonDoc skriver:

      Hej Jona, tack för att du tog dig tid att kommentera
      och tack för din ord, de värmer och stärker mig!

      Ja, Ma-loken händer det ju inte för stunden så mycket med, däremot med Rc1 och Rc4. Jag vet, inte är det lika intressant som Ma!

      Kul att mina husproblem kan komma till nytta, det var väl också en tanke med den här inläggsserien.

      mvh Tobias

Kommentera

