TGOJ Eskilstuna
början av juli 2014
Länge länge var flottan av Rc-lok intakt, endast några förolyckade individer hade skrotats, men inget Rc-lok hade skrotats av ålder och slitage. Rc-loken var universallok som utgjorde ryggraden i Sveriges tågtrafik, det var moderna lok som dög till allt – persontåg, lokaltåg, godståg, malmtåg och växling.
Inte minst därför känns det som att vi upplever ett kapitel i svensk järnvägshistoria i och med att slitna och övertaliga Rc-lok skrotas. Om du är ekonom resonerar du säkert så här – ett lok kan ju inte bara så, det binder ju kapital och kostar i form av inventarikostnader (läs mer om dagen ekonomi här). Dessutom riskerar loken ju att säljas till konkurrenter. Det kan man ha åsikter om kanske…
Känsliga läsare varnas för starka bilder.
Området där Ma-lok långtidsförvarades i hoppfull väntan om en renovering (här) har blivit en metallslaktplats, där Rc1-lok tas av daga, men även där godsvagnar skalas av.
Rc1 1015 har (den här gången) försvunnit från sin uppställningsplats och har med stor sannolikhet klippts ned de sista dagarna i juni 2014. Klippts. Precis, nu för tiden är det mest klippande och väldigt lite skärbrännare som gör jobbet.
En vacker dag stod Rc1 1025 i bara boggierna på spåret, ram, plogar och trafo återstod.
Intill stod Rc1 1022, som det ännu var mer kvar av, men där processen var i full gång (videoklipp här när innandömet rensas). Initialt höll jag mig på behörig avstånd, utanför taggtråden, men Hällquistarna (de som Green Cargo kontrakterat för att klippa ned loken och köra iväg med skrotet) hade vänligheten att bjuda in mig till första parkett.
Njut av de makabra bilderna. Klicka gärna på videolänkarna.
Nedan en bildsekvens när taket tas bort från Rc1 1022. Videoklipp här.
Det brukar anses att ett lok dör när ramen klipps. Videoklipp här när ramen på Rc1 1025 delas, jag beklagar inledningen på klippet då jag var felplacerad.
Bara skrot kvar… som snart även det är bortfraktat.
Slutdatum för Rc1 1022 sätts till 2014-juli-02 och för Rc1 1025 2014-juli-03. Loken blev 46 år gamla.
Detta skulle vara de sista loken före semestern att skrotas, med reservation för att Green Cargo arbetar med korta ledtider. Vilket i princip betyder att de ringer på morgonen och hoppas på att skrotarna kan vara där samma dag.
Stort tack till Hallquist Återvinning AB (hemsida) och Green Cargo som möjliggjorde dessa bilder.
Rc1 1022 har tömts på glas och bra-att-ha-delar sedan en tid (här) och stått ute på verkstadsplanen och skrotat (här).
Även Rc1 1025 var en sväng på verkstaden för samma öde (här).
Tidigare stod fem Rc1-lok uppställda länge bakom RBS:en (här) inkluderande Rc1 1015, Rc1 1022 och Rc1 1025.
Did you like this post? Why not hit the like-button?
Hur gärna jag än vill så kan jag inte se klippen, det står att dom är privata.
Hm, oj, tack för ditt påpekande, jag ska genast försöka rätta till det. Prova gärna om en stund igen.
Nu tror jag att det fungerar.
Jag fällde ärligt talat några tårar när jag såg dessa bilder. Känns fånigt att säga det. När jag tänker på ordet ”lok” är det ett fantastiskt Rc-lok som blir det första som kommer upp i mina tankar. Har aldrig kört ett bättre lok och kommer troligtvis aldrig få göra det heller. Tack för alla tusentals mil och timmar jag har fått spendera med er. Tur nog finns det några kamrater kvar i liv.