Service. Oljebyte. Livsviktigt för din bil (English version here).
Min bil är byggd juni 2010, därmed precis 4 år fyllda. Så ny bil har jag aldrig haft. En sådan lämnar man väl in på verkstad för service. Eller…? Vilket verkstad skulle jag anförtro mig till. Möller bil (VAG), kanske? Nja (läs här så förstår du).
Även om merparten av verkstäderna säkert sköter sig i de flesta fall, så duggar rapporter och berättelser allt för tätt för att det ska kännas bra, ingen rök utan eld heller. Och när man kommer ned på individnivå, blir det binärt. Endera går det bra, eller inte.
Jag vill ju inte stå där och vara den som blivit lurad. Stå där med skammen. Strida för sin rätt. Eller åka med oservad bil och lättad plånbok. Jag vill inte ens behöva oroa mig för att så kan bli fallet.
Så, det slutade med att jag grävde ned mig i tyska och amerikanska forum, läste och tittade på youtube-klipp. Och jag läste instruktionsboken till min VW Scirocco TDI, med 16-ventils commonrail-motor på 2.0 liter. 6000-mila-service förpliktar. Vad ska göras, och hur?
Inte mycket, visade det sig. Mest en massa kontrollpunkter och byte av olja och diverse filter.
Här har jag sammanställt hur jag gjorde, vilka verktyg som är nyttiga, vad det kostade mig och hur lång tid det tog. Kanske kan det hjälpa Dig som TDI-broder, för sannolikt är det identiskt eller snarlikt på Golf, Polo, Passat, Touran, Audi A3, TT, Skoda Octavia, Seat Leon etc. Finns det inte även Jeep och Fiat med VW-TDI-motorer också?!
Byten:
- Motorolja – TDI-motorer med partikelfilter (DPF = Diesel Partikel Filter) kräver en speciell olja med mycket låg askhalt, det sista just för att inte sätta igen DPF. Därför behöver de ha oljor som uppfyller VW 507 00, vilket innebär att du även får en long life-olja på köpet. Jag valde Shell Helix Ultra 5W-30, 4 liter, pris 449,-.
- Oljefilter – Snåla inte med det. Valet föll på Bosch. Pris 269,-
- Luftfilter – Valet föll på Bosch. Pris 209,-
- Bränslefilter – Valet föll på Bosch. Pris 479,-
- Kupéfilter – dessa hoppade jag över denna gång
Vartannat år ska bromsvätska även bytas. Operationen är universal och oberoende av märke och modell, se inlägg här för utförlig beskrivning
Observera att min bil är manuell. Kör du med DSG-dubbelkopplingslåda ska du även byta olja och oljefilter till den.
Kontroll:
- Växellådsolja nivå (manuell låda)
- Kylvätskenivå
- Drivknutsdamasker
- Däcken, mönsterdjup och slitage
- Läckage från drivlina och avgasrör
- Torkarblad och spolarvätskenivå
- Funktionskontroll på alla funktioner i bilen. Använd gärna VAG.COM och plugga in din laptop till bilens dator för att läsa av felkoder.
Verktyg:
- Domkraft
- Pallbock
- Spärrskaft
- Förlängare
- kardanknut till spärrskaftet
- 32 mm-hylsa
- 19 mm-hylsa
- bitshylsa
- Torxbits T20 och T30
- Insexbits 5 mm
- Stor, plattskruvmejsel
- Dunk med några deciliter diesel
- Skruvdragare (behövs inte, men gör det hela snabbt och smidigt)
- VAG.COM (du kan göra nödvändig service utan den, men inte läsa av felkoder)
Så här gjorde jag.

1. Du ska in under bilen och ta bort kåpan under motorn. Lita inte på domkraften utan ställ bilen på pallbock.
1. Hissa upp bilen fram och ställ under en pallbock.
2. Öppna motorhuven och tag bort täckkåpan ovan på motorn. Den sitter bara med fyra ”ploppar”. Känn med fingrarna var dessa är och dra loss kåpan plopp för plopp.

2. Plastkåpa skrämmer många från att ens försöka. Och om man låter sig skrämmas av en plastkåpa är det nog bra att man inte ger sig på mekaniken under den…

2. Höger bakre ”plopp”, sedd från undersidan på kåpan, som här är vikt bakåt för att strax efter tas bort helt.
Vi börjar med luftfiltret. Dels för att det är lätt och du får gott självförtroende av att lyckas, dels för att det gamla filtret är bra att lägga oljiga saker på sedan.
3. Skruva loss de 8 skruvarna som håller locket på luftfilterboxen. Torx T20.
3b. Ta ut luftfiltret. Gör rent på insidan av luftfilterboxen. Dammsugare och/eller fuktig trasa.
3c. Lägg i nytt luftfilter
3d. Skruva åt skruvarna som håller luftfilterboxen.

3c. Nytt luftfilter läggs på plats. Notera ”Made in Germany” – kvalitetsstämpel värd att betala för, för mig.
Låt oss nu hissa upp bilen så pass att du kan komma in under den, för motorn är gömd under en kåpa, även undertill. Jag hissade upp bilen på ena sidan, precis så mycket att jag fick in en pallbock under vänster, bakre länkarmsinfästning till framvagnen, se bild 1.
4. Oljefiltret tas bort (före att vi öppnar bottenpluggen!). Oljefiltret är av insatstyp och tas bort uppifrån, i motorutrymmet. Genom att ta bort filtret, så öppnar du en ventil som säkerställer att du kan tömma ur alla gammal olja ur bilen.

Bild 4. Rören (1) tas loss från sitt clips och flyttas åt sidan, kontakten (2) tas loss från hållaren och flyttas åt sidan. Sedan kan du öppna oljefilterhuset och skruva av locket (3).
4a. Oljefiltret är placerat precis framför motorn, i princip mitt på, lite lagom gömt av lite rör och kablar, som dock går att flytta på (se bild 4). 32 mm ringnyckel eller hylsa öppnar oljefilterhuset. Använder du hylsa behöver du ha en förlängare med en kardanknut, för att komma åt.
4b. Tag en trasa och håll under, för oljefiltret följer med locket upp och sitter rätt hårt i locket. Kraftig handkraft befriar locket från gamla filtret och sedan klämmer du fast det nya i locket. Notera packningen som sitter i en skåra ovanför gängningen i locket. Byt den med. Tips, lägg nu det gamla oljefiltret på det gamla luftfiltret, så sölar det inte ned.

4b. Gamla luftfiltret som uppsamlingsplats för oljiga saker. Till vänster ser vi nya oljefiltret med packning, mitten gamla oljefiltret och till höger locket till oljefilterhuset med gamla packningen.
4c. Sätt tillbaka nya oljefiltret med locket och drag åt, rätt hårt. Momentet står faktiskt på locket om du använder momentnyckel. Det går bra utan.
4d. Sätt tillbaka kontakten och slangarna som du flyttat undan för att få upp filtret.
5. Vi hasar in under bilen och skruvar loss 8 skruvar, 4 på respektive kant, samt tre i bakkant av skyddskåpan under motorn (se även bild 8 nedan).
Torx T20 för de 8 små och T30 för de tre större. Jag körde med skruvdragaren. Skyddskåpan viker sedan ned sig i bakkant (bild 5) och det är lätt att bara dra den lite bakåt så kommer den snällt ned.
6. Oljedräneringspluggen sitter i bakkant nedtill på motorn, se bild 5. You can’t miss it. 19 mm vanlig 6-kant öppnar den.
6a. Ställ under något som rymmer 4 liter olja och är lätt att tömma sedan.
6b. Öppna och tag bort pluggen och låt oljan rinna ut. Det tar en stund.
6c. Kontrollera kopparpackningen som sitter på oljepluggen. Normalt sett går den att återanvända.
6d. När oljan är tömd, skruva tillbaka pluggen med packningen.
7. Växellådsolja. Observera att nu kan inte ha bilen lutande för att kontrollera detta. Bilen måste stå någorlunda horisontellt.
7a. Pluggen till växellådsoljan sitter på framsidan på växellådan och öppnas med en insex (allen key som amerikanarna av någon anledning kallar den)
7b. Står bilen horisontellt ska det nu komma några droppar ur detta hål. Är bilen höjd framtill kommer det inget, även om nivån är rätt. Står bilen i utförsbacke kommer det massor med olja, även om den inte är överfylld. Se till att bilen står horisontellt.
7c. Normalt sett förbrukas ingen växellådsolja. Är det för lite, fyll på med rätt specifikation av växellådsolja.

Oljepluggen till växellådan öppnas och det ska droppa långsamt ut hålet när bilen står horisontellt för att nivån ska vara rätt
7d. Skruva igen pluggen.
8. Passa på att kontrollera för ev. läckage från motor, låda, packningar, slangar och avgasrör.
9a. Skruva tillbaka plastkåpan under motorn nu.
9b. Vi passar även på att hissa ned bilen nu, så blir det lättare i motorutrymmet, som rymmer resten av jobbet.
10. Fyll på motorolja. 4 liter.
11. Bränslefilter. TDI-motorer kan ha två varianter på konstruktionen, en med luftning och en utan. Hoppas att du har en utan, som jag hade, för då slipper du lufta den och suga bort vatten. Det ser du genom att du saknar mittskruv på bränslefilterhusets lock.

11. Bränslefilterhuset med locket. Denna har ingen luftning utan bara fem hållande skruvar. Torx T20. Öppnas och dras varannan
11a. Lossa på de fem skruvarna på locket, gå varvet runt 2 gånger genom att dra dem varannan. Skruva sedan bort skruvarna helt
11b. Bänd upp locket. I framkant finns ett litet hål för en stor platt skruvmejsel.
11c. Ha en trasa redo. Lyft upp locket. Filtret släpper från locket och sjunker till botten. Obs! Notera nivån av diesel med filter i, du ska återställa den sedan!
11d. Fiska upp filtret (tänk på att diesel är aggressivt åt din hud) och låt det rinna av något. För det sedan med trasa under och lägg det på det gamla luftfiltret.

11d. Filtret har tagits upp och vi ser att det var hög tid att byta det – det nya filtret är kritvitt där detta är ljusbrunt… använd en trasa under så du inte droppas diesel på bilen eller marken eller dig.
11e. Tag bort den gamla packningen och sätt dit den nya. Den ligger i ett spår ovanför gängorna på locket.
11f. Stoppa i det nya bränslefiltret och fyll på med diesel, så att nivån blir som den var tidigare (en del diesel försvinner med gamla filtret. Om du struntar i detta riskerar du luft i systemet och en våldsamt svårstartad motor som följd. Jag kan garantera att du inte vill ha det.
11g. Lägg på locket, skruva i skruvarna och drag åt dem enligt varannan-principen, så som du lossade dem.
12. Sätt tillbaka kåpan över motorn
13. Kontrollera
- Oljenivån på oljestickan
- Kylarvätskenivån
- Spolarvätskenivån
- Läckage från slangar i motorutrymmet
- Torkarbladens beskaffenhet
- Däckens mönster och ev. snett slitage. Däcktrycket kontrollerar du regelbundet ändå, så det kan du hoppa över.
13b. Har du en VAG.COM pluggar du in den till bilen och läs av ev. felkoder. Men att åtgärda dessa handlar normalt sett om reparation och denna service omfattar inte det.
14. Provkör.
15. Nollställ serviceintervallet. Det görs lättast i färddatorn.
16. Anteckna mätarställning och vad du gjort i serviceboken.
Klart! Nu vet du att allt viktigt är gjort på Din bil. Känns inte det tryggt?
Detta kostade mig ca 1400 kr i material och tog mig cirka en timme att göra. Men då hade jag kamera med mig och dokumenterade för att skriva detta inlägg.
Räkna på två timmar om du inte gjort det förut, men allt beror förstås på hur van du är att skruva också. Men svårt skulle jag inte säga att det är.
Nu när vi bytt olja kanske Du även är intresserad av oljans magi och hemligheter här
Varför har vi aluminiumfälgar på bilen? Bara för att det är snyggt, eller… läs mer här
Andra mektips och bilerfarenheter är samlade här
Tack för detta mycket informativa och tydliga inlägg! Kommer att bli användbart framöver.
Är HumbleMechanic en av dina Youtubekällor? Har nyligen upptäckt den kanalen. Kunnig och trevlig kille från USA som är VW-mekaniker. Även Deutsche AutoParts (DAP) har informativa videor kring VW-delar och reparation. Tips om du inte skulle råka känna till dem.
Det vore kul att få läsa inlägget som du tänkte skriva om motoroptimeringen.
Tackar för dessa tips, de var nya för mig!
Vad kul att kunna bidra med info till dig också. Jag är 99,99% säker på att du kommer att älska deras videor på Youtube inom många olika kategorier av VW-relaterat, med tanke på dina mekar-ambitioner. :-)
Hej tack för en bra sida! Du verkar ju ha koll på det mesta inom VW-världen så jag tänkte höra om du hade något förslag på mitt problem!
Bilen är en passat tid 2008 och jag märkte nu när jag skulle sätta på vintersulorna att bromsarna fram log emot lite när jag snurrade för hand på bromsskivan. Har inte haft denna passaten så länge så jag kan inte hela historien om ev. Bromsbeläggsbyte osv. Kan du inte lägga upp några fina bilder på hur du skulle göra 😉
Hej, byte av bromsbelägg fram på Passat B6 finns redan beskrivet i detta inlägg !
Passa på att motionera oken när du tagit dän klossarna, dvs tryck kolven försiktigt ut (utan att den går i maxläge och hoppar ut) och tryck sedan in den i botten, förslagsvis med polygrip. Detta för att dina kolvar börjar kärva lite. Genom motion ca 10 ggr skjuter du bromsoksbyte på framtiden.
Går det motionera kolven ut och in manuellt? Med tanke på att man måste använda dator när man ska få tillbaka kolven vid byte av belägg.
Fram – ja. Bak – nej om elektrisk handbroms, ja om mekanisk handbroms.
Det går inte på bakok med elektrisk handbroms. Men på alla andra. Är det bakok med mekanisk handbroms måste kolven skruvas in. Fram är det enklast.
Hej! Vad skall det vara för storlek på insektsnyckeln till växellådan?
Grymt, härligt med folk som tar sig tid för att hjälpa oss dödliga :)
tummen upp
kanonsida!
hur ser dina kunskaper ut med byte av glödstift på en tdi motor?
har du några tips hur man ska gå tillväga? mvh
Glödstift är ännu okänd mark för mig. Det kanske kommer framledes
Otroligt bra sida! Ska skriva ut den och använda! Jättestort tack å stor cred till dig! /Hubbe
Hej! Vad hade du för storlek på insektsnyckeln för pluggen till växellådan? :)
Insex 10 mm