Silverstone, England, Formel 1 2014.
Årets bilreglemente får ändå anses som lyckat. Silverstone har alltid varit en bana som förarna gillar, men har aldrig bjudit på spännande racing, åtminstone i torrt väder. Inte förrän i år. Inte minst bjöd Vettel och Alonso på en underhållande fight som varade under många varv mot slutet av loppet.
Men den fighten höll på att förstöras och svärtas av en styggelse, samma styggelse som låg bakom Kimi Räikkönens krasch på första varvet – asfaltering av områden utanför banan.
I fallet med Kimi, så började det med att han tog en vid linje genom kurva 4, för att passera en långsammare bil på yttern. Greppet var inte nog, så han åkte av. Vilket numera går bra eftersom det är asfalt utanför banan. Det är bara att hålla nere och därmed slipper förarna tappa fart och placeringar.
Hade det varit grus utanför banan, hade Kimi istället fått bromsa, tappa fart, förlora placering, men hållit sig kvar på banan. Och olyckan hade aldrig inträffat.
Nu kom problemet när Kimi körde tillbaka in på banan, det var ojämnt, Ferrarin kastades upp och fick kast, som i ca 250 km/h var omöjligt att reda ut. Och till råga på allt så stod ett brofundament där…

Kimi for rätt över banan och hade tur att ingen körde rätt in i honom, bara en mindre kontakt med Massa. Till vänster i bild syns Kobayashi som tog en rejäl omväg och undvek kollision
Allt detta hade inte hänt om man inte asfalterat utanför banan, i säkerhetens namn…

Kimi haltade från vraket till läkarbilen, men förutom blåmärken och smärta, så var han okej. Tack bilens krockskydd för det, banan hade ingen förtjänst i den positiva utgången av kraschen, snarare så var banan vållande
Så över till tvekampen om femte platsen i slutet av loppet, där Alonso och Vettel körde stenhårt och mycket underhållande. Men detta höll även det på att svärtas av asfalt utanför banan, som möjliggjorde att de både (för de var lika goda kålsupare båda två) kunde åka för fort genom kurvorna, för om banan inte räckte till, så var det ju bara att åka lite utanför en stund. Men så var de väl inte tänkt?!
FIA hade innan loppet deklarerat nolltolerans mot att åka utanför banan, men ingenting gjordes under loppet. Visserligen tycker jag det är bra, F1 ska inte vara en domar- och bedömningssport. Men det ska överhuvudtaget inte löna sig att köra utanför banan!
Så har vi Gutierrez hämnd på Maldonado, Maldonado som, i Bahrain tidigare i år, torpederade Gutierrez och fick honom att volta. Gutierrez bromsade på tok för sent, körde av sin vinge mot Lotusen och fick sitt framhjul mot Maldonados bakhjul, något som gav Maldonado en luftfärd. Dock aldrig upp och ned.
Vann gjorde Hamilton, sedan Rosbergs växellåda sagt upp sig och det blev plötsligt mycket jämnt i tabellen.
Om två veckor är det dags för F1’s sista besök på tyska Hockenheim – Hockenheim som bara ligger några mil från Stuttgart, Mercedes absoluta hemmabana.