Ma 962 i tjänst i Boden 2014

Boden C, med stoplen på sniskan, en vacker dag i tidiga juli, färggrant så det förslår

Boden C, med stolpen på sniskan, en vacker dag i tidiga juli, färggrant så det förslår

Boden, början på juli 2014.

Stambanans vänners Ma 962, märkt ”OJ Trafik” har vilopaus mitt i sitt nya, kommersiella arbete. Detta har förstås skapat debatt på sociala medier och forum. Så får det väl inte gå till!? Eller…?

Nej, inte om vi ser till andemeningen med Green Cargos försäljning av Ma-lok till vänskapspriser till landets museiföreningar. De var tänkta till att bistå föreningarna i deras verksamhet, för att visas upp och för att dra föreningarnas tåg. Enligt köpkontrakten, som de flesta föreningar har, så står det att loken inte får användas i kommersiell trafik.

Som en jämförelse så fick föreningarna betala 2-300.000 kr för ett lok, medan de två lok som länge var reserverade för NetRail hade en prislapp på det tiodubbla.

Ma 962 på Boden C

Ma 962 på Boden C

Nu har då ett mellanting uppstått, när en förening hyr ut lok för kommersiell tjänstgöring. Något som Green Cargo initialt motsatte sig kraftigt, det var därför som Stambanans vänners fem Ma-lok länge stod kvar i Eskilstuna, innan de lovade att dra tillbaka sitt erbjudande om lokuthyrning.

Ryktet säger, och jag vill betona att detta är obekräftat, att köpkontrakten som Stambanans vänner har är något annat formulerade, nämligen att loken inte får hyras ut till Green Cargos konkurrenter. Stambanans vänner har fått förfrågan om att ge sin egen bild och version av verkligheten, men de har inte svarat. Om det är så frestas en att tro att Stambanans vänner har vänner högt upp i GCs struktur.

Jag tycker personligen att det är bra att fungerande material, som lok, används, istället för att bara skrota för att en operatör för stunden har övertalighet (här). Sett till hela landets bästa torde det vara en bra lösning (läs mer om kvartalsekonomi, trångsynthet och kortsiktighet här). Och jag tycker att det är kul att Ma-lok rullar på våra spår.

Men jag tycker inte att detta skymningsland till verksamhet som syftar till att göra en privatperson rik på statens bekostad är rätt. Rätta mig om du tycker att jag har fel. Men Green Cargo är statligt, alltså ditt och mitt.

Ma 962, sannolikt har vandaler i Norrköping slagit sönder en topplykta, men kladdet på långsidan, där TGOJ ändrats till OJ, är nog avsiktligt, eftersom även Ma 963 ser likadan ut. Fast det kan ju vara systematisk skadegörelse.

Ma 962, sannolikt har vandaler i Norrköping slagit sönder en topplykta, men kladdet på långsidan, där TGOJ ändrats till OJ, är nog avsiktligt, eftersom även Ma 963 ser likadan ut. Fast det kan ju vara systematisk skadegörelse.

Ma 962 är i tjänst för Three T, som saknat ett stort ellok ända sedan Ma 882 brann, hur länge återstår att se. Under tiden har Green Cargo flyttat två andra Ma-lok till lokstall för Stambanans vänners räkning. Räkna med att fortsättning följer.

Stort tack till Ingvar Strand som fotograferat och delat med sig av bilderna till Absolutman.

Stambanans vänners fem lok i Eskilstuna här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ma 962 i tjänst i Boden 2014

  1. Kenta skriver:

    En fundering om Ma 882!

    I TGOJ hösten 2011 lär loket råkat ut för transformatorbrand i Långsele.
    Lär ha ställts upp där efter branden, ev passerat yttersta växeln?

    Ja Absolutman vad gäller – själv är jag undrande ?

    Kenta

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s