Fusk, fukt och ansvar – del 10 – själv är bäste dräng

Fukt i källaren. Byggarbetare. Hantverkare. Grannar. Ibland drabbas man… (fortsättning från förra inlägget och seriens början)

En ny överliggare på plats i staketet

En ny överliggare på plats i staketet

Staketet. Jo, det ser riktigt illa ut. Dels att jag fick kapa bort en bit för att en buske/träd vuxit in i staketet, men även för att det kvarvarande är snett, vint och ruttet. Men vad gör man inte för grannfriden? Det klart man slår ihop staketet!

Staketet lappat och klart. De gamla vita delarna kommer att ha ruttnat bort långt innan den nya sektionen ger upp

Staketet lappat och klart. De gamla vita delarna kommer att ha ruttnat bort långt innan den nya sektionen ger upp

Staketet var omålat på grannens sida, så det behöver jag inte tänka på. Värre var att staketet behövde stagas rejält för att de två delarna alls skulle gå att sammanfoga. Och ett mindre problem var för skruvarna att fästa i det gamla träet (mjukt).

Sedan har vi problemet med den frånvarande dräneringen, som förra ägaren påstod sig ha omdränerat. Fast någon dränering stod inte att finna, bara sten och lera kring huset. Varav en jättebumling. Kanske var den orsaken till att tidigare försök fuskats igenom.

Min hantverkare grävde fram, vad som skulle visa sig vara toppen av stenen, fick inte upp den med grävskopan, kliade sig i huvudet och tog fram tumstocken. Det senare fick jag förklarat av en kamrat i branschen var ett klassiskt beteende att ta till när man kört fast, men vill verka kunnig, professionell och upptagen.

Stenen grävs fram och undersidan börjar bli klar. Rören är urgamla värmerör från den tiden garaget var varmgarage.

Stenen grävs fram och undersidan börjar bli klar. Rören är urgamla värmerör från den tiden garaget var varmgarage. I ovankant på stenen ser du några borrhål. Så långt grävde proffsen fram stenen innan de gav upp…

En annan byggare kom förbi för att lämna offert. Han kliade sig i huvudet och konstaterade snabbt att det där inte var enkelt. Men att det förstås går att lösa. Han har efter två veckor ännu inte inkommit med någon offert, trots efterfrågan.

Dessutom försvann den förste hantverkaren, kanske blev han stött i kanten när nummer två dök upp. Men vad skulle jag göra, han hade ju kört fast och hade ingen lösningen att presentera.

Rören där de går in i källarväggen. Ska det gå att stoppa in en kofot så där långt?

Rören där de går in i källarväggen. Ska det gå att stoppa in en kofot så där långt?

Men summa summarum så stod jag plötsligt ensam med mitt projekt. Så det är väl lika så gott att ta tillbaka initiativet och skrida till verket. Svårt är det ju inte, det är ju bara att gräva.

Och gräva. Och kasta den synnerligen blöta lerjorden allt högre upp, i takt med att jag grävde mig nedåt.

Under garaget finns en dränerande stenkista, men vattnet rinner ut i leran som ligger mot huset...

Under garaget finns en dränerande stenkista, men vattnet rinner ut i leran som ligger mot huset…

Men jag tror jag fann de två primära orsakerna till att vatten kommer in i källaren:
i princip hål i väggen där en uråldrig kulvert gått från huset till garaget med ström och värme.
Stenkistan under garaget är effektiv och leder bort vattnet från garaget, men vidare rätt ut i leran kring huset, ungefär precis i höjd med att vattnet kommer in i källaren.

Medan jag höll på att gräva, så sipprade det fram vatten från stenkistan, trots fint väder och att allt annat torkade till fnöske, så var det rena lervällingen här.

Trots den bristande grunden så är muren fri från sprickor. Huset verkar trots allt inte ha rört på sig

Trots den bristande grunden så är muren fri från sprickor. Huset verkar trots allt inte ha rört på sig

I denna veva kom näste byggare förbi. Denne var dock upptagen året ut, men hade ändå vänligheten att ge mig sin bedömning. Och precis som min gode kamrat konstaterade och förslog, så bör vi inte göra något åt krypgrunden till utbyggnationen, trots dess konstruktion. Nämligen för att huset har trots allt inte rört sig på de 17 år det stått där. Det syns på frånvaron av sprickor i grunden.

Bland det första jag gjorde när det kom in vatten i källaren, var att ta ned en innervägg, för att torka. Sedan lämnade jag över initiativ och ansvar till hantverkaren. Som gjorde ett gott jobb med den väggen och golvet.

Källarväggen från insidan. Dags att se hur insidan av ytterväggen ser ut - märkligt att ingen tänkt på det tidigare

Källarväggen från insidan. Dags att se hur insidan av ytterväggen ser ut – märkligt att ingen tänkt på det tidigare

Men nu slog det mig, hur ser det ut på väggen bakom innerväggen till den vägg som vi gräver utanför?

Jag tog dän panelen och skruvade bort första spånplattan. Fuktigt, lös puts, spindelväv och kanske någon form av mögelväxel även här. Inte så konstigt. Så kan det gå när man lämnar bort hjärnan.

Nu är det bara att arbeta vidare.

Insidan av ytterväggen, ungefär mitt på syns de gamla värmerören

Insidan av ytterväggen, ungefär mitt på syns de gamla värmerören

Fortsättning följer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fusk, fukt och ansvar – del 10 – själv är bäste dräng

  1. Anders F skriver:

    Stenen kan du spräcka med snigamit

  2. Anders F skriver:

    Snigamit kallas även snigeldynamit borra ett hål i stenen & smeta i snigamit.
    Sen sväller det så stenen spricker.
    Lystna med din lokala bygghandlare dom ska veta hur man gör.
    Om inte så står det på burken.

  3. Helder Pinheiro skriver:

    undrade just varför du inte använde snigeldynamit …

Kommentera

