Godsvagnar skärs ned

TGOJ Eskilstuna
juli 2014

Vid TGOJ samlar Green Cargo långa rader av mörkbruna, genomtråkiga, tvåaxliga godsvagnar, där tiden sprungit ifrån deras funktion och användbarhet. På samma område som Rc1:orna klipptes ned på (här), så fanns även en hoper av dessa godsvagnar också och faktum är att flera av bilder är tagna från en sådan godsvagn.

Överdelen på godsvagnen lossas med skärbrännare

Överdelen på godsvagnen lossas med skärbrännare. Källquistarna gör jobbet.

Till skillnad från loken, så skars vagnarna med skärbrännare, och lika till skillnad från loken så skars de inte ned helt och hållet. Faktum är att bara ovandelen togs bort och skrotades, underredet tas sedan in på TGOJs vagnverkstad och blir till containervagn.

Grävskopan tar tag i taket på godsvagnen, för att strax efter vicka av alltihopa och kvar står då en flakvagn

Grävskopan tar tag i taket på godsvagnen, för att strax efter vicka av alltihopa och kvar står då en flakvagn

2 videoklipp här och här när den avskurna ovandelen dras av underredet. Samma Hitachi-grävskopa som klippte ned loken gör jobbet med vagnarna.

Väggarna plockas loss och travas på en hög, en hög som sedan hämtas av lastbil.

Väggsektioner vrids enkelt loss av grävskopan

Väggsektioner vrids enkelt loss av grävskopan

Väggsektioner vrids enkelt loss av grävskopan, som sedan lägger dem på hög

Väggsektioner vrids enkelt loss av grävskopan, som sedan lägger dem på hög

Skrotet hämtas av lastbil

Skrotet hämtas av lastbil

Kvar är nu kortändarna och taket. Grävskopan släpar iväg med det till en position, så att det är enkelt att sortera och trava skrotet.

Grävskopan släpar återstodden till nästa ställe för att göra slut på det

Grävskopan släpar återstodden till nästa ställe för att göra slut på det

Först ryker kortsidorna

Först ryker kortsidorna

Nedan en bildsekvens när taket klipps, viks, packas och sorteras

Taket till godsvagnen skrotas

Taket till godsvagnen skrotas

Taket till godsvagnen skrotas

Taket till godsvagnen skrotas

Taket till godsvagnen skrotas, klipps

Taket till godsvagnen skrotas, klipps

Taket till godsvagnen skrotas

Taket till godsvagnen skrotas

Taket till godsvagnen skrotas, plattas till genom att köras över, flera gånger

Taket till godsvagnen skrotas, plattas till genom att köras över, flera gånger

Taket till godsvagnen skrotas, plattas till genom att köras över, flera gånger

Taket till godsvagnen skrotas, plattas till genom att köras över, flera gånger

Rc1-skrot 140702 110

Taket till godsvagnen skrotas, att stå på taket, medan det viks påminner lite om hur ett rovdjur håller fast sitt byte medan det äter

Taket till godsvagnen skrotas, att stå på taket, medan det viks påminner lite om hur ett rovdjur håller fast sitt byte medan det äter

Taket sorteras det med

Taket sorteras det med

Taket trycks till, så det blir så kompakt som möjligt

Taket trycks till, så det blir så kompakt som möjligt

Rester av godsvagnar

Rester av godsvagnar

Några videoklipp från samma process här här här här här

Kvar är nu bara ett underrede, som det redan finns flera av på området och som vagnverkstaden kommer att bygga vidare på

Vagnsunderrede

Vagnsunderrede

Synd och synd, vagnen får ju snart nytt liv

Synd och synd, vagnen får ju snart nytt liv

Tack till Källquist återvinning och Green Cargos goda minne som möjliggjorde dessa bilder.

Mer bilder från TGOJ bl.a. här och här

Mer om H-vagnar här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Godsvagnar skärs ned

  1. Christer Andersson skriver:

    Godsvagnsintresserad som man är, undrar man om du möjligtvis noterade några vagnsnummer eller har bilder där man ser vilka vagnar som berövats sina korgar.
    Jag har haft dessa vagnar som intresse och försöker uppdatera vad som händer med denna vagnstyp.

    • DonDoc skriver:

      Hej, kul med en godsvagnsman! Se gärna det senaste inlägget ”H-vagnar för ombyggnation vid TGOJ” för identiteten på de två vagnar som syns i detta inlägg. Finns intresse kan jag visst ta en promenad och dokumentera vilka vagnar som står uppställda och alldeles säkert väntar samma öde.

  2. Christer Andersson skriver:

    Hej och TACK för dina bilder! Jag har under många år försökt följt och tagit reda på dessa vagnars öden och har väl lyckats till ca 98%. Som allt är det 3603 st byggda vagnar och det ett fåtal vagnar som jag inte har lyckats ta redan på vad som hänt dem.
    Det troliga är väl att det är enkelvagnar som nu byggs om till ”myror”, dvs. Lgns-vagnar, och att man avvaktar med de parkoplade Hirrs007. Sedan tidigare har inga Hirrs skrotats tidigare, endast ett fåtal är ombyggda. De flesta ägs/ägdes av RX-logistik och jag vet inte vad som kommer att hända med dem. Däremot så skrotas Hbis/Hbins/Hbikks allt mer och mer samt att ett antal nu byggs om till containervagnar.
    Jag har nog ganska bra koll på vilka vagnar som stått i Eskilstuna men inte de som nu fått överdelen borttagna. Med lite tur kan jag annars få tag i dessa nummer via TS:s register när de byggts om. Jag brukar annars besöka Eskilstuna någon/några gånger per år och se vad som står där. Många av de Hbis-vagnar som står/stått där, har varit där bortåt 2-3 år men man har (av någon konstig anledning) förflyttat vissa vagnar från andra delar av Sverige hit och kanske det har fortgått under sommaren.
    All information om dessa vagnar tar jag dock tacksamt emot och om intresse finns får du gärna ta del av mina uppgifter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s