TGOJ Eskilstuna
juli 2014
Vid TGOJ samlar Green Cargo långa rader av mörkbruna, genomtråkiga, tvåaxliga godsvagnar, där tiden sprungit ifrån deras funktion och användbarhet. På samma område som Rc1:orna klipptes ned på (här), så fanns även en hoper av dessa godsvagnar också och faktum är att flera av bilder är tagna från en sådan godsvagn.
Till skillnad från loken, så skars vagnarna med skärbrännare, och lika till skillnad från loken så skars de inte ned helt och hållet. Faktum är att bara ovandelen togs bort och skrotades, underredet tas sedan in på TGOJs vagnverkstad och blir till containervagn.

Grävskopan tar tag i taket på godsvagnen, för att strax efter vicka av alltihopa och kvar står då en flakvagn
2 videoklipp här och här när den avskurna ovandelen dras av underredet. Samma Hitachi-grävskopa som klippte ned loken gör jobbet med vagnarna.
Väggarna plockas loss och travas på en hög, en hög som sedan hämtas av lastbil.
Kvar är nu kortändarna och taket. Grävskopan släpar iväg med det till en position, så att det är enkelt att sortera och trava skrotet.
Nedan en bildsekvens när taket klipps, viks, packas och sorteras

Taket till godsvagnen skrotas, att stå på taket, medan det viks påminner lite om hur ett rovdjur håller fast sitt byte medan det äter
Några videoklipp från samma process här – här – här – här – här
Kvar är nu bara ett underrede, som det redan finns flera av på området och som vagnverkstaden kommer att bygga vidare på
Tack till Källquist återvinning och Green Cargos goda minne som möjliggjorde dessa bilder.
Mer bilder från TGOJ bl.a. här och här
Mer om H-vagnar här
Godsvagnsintresserad som man är, undrar man om du möjligtvis noterade några vagnsnummer eller har bilder där man ser vilka vagnar som berövats sina korgar.
Jag har haft dessa vagnar som intresse och försöker uppdatera vad som händer med denna vagnstyp.
Hej, kul med en godsvagnsman! Se gärna det senaste inlägget ”H-vagnar för ombyggnation vid TGOJ” för identiteten på de två vagnar som syns i detta inlägg. Finns intresse kan jag visst ta en promenad och dokumentera vilka vagnar som står uppställda och alldeles säkert väntar samma öde.
Hej och TACK för dina bilder! Jag har under många år försökt följt och tagit reda på dessa vagnars öden och har väl lyckats till ca 98%. Som allt är det 3603 st byggda vagnar och det ett fåtal vagnar som jag inte har lyckats ta redan på vad som hänt dem.
Det troliga är väl att det är enkelvagnar som nu byggs om till ”myror”, dvs. Lgns-vagnar, och att man avvaktar med de parkoplade Hirrs007. Sedan tidigare har inga Hirrs skrotats tidigare, endast ett fåtal är ombyggda. De flesta ägs/ägdes av RX-logistik och jag vet inte vad som kommer att hända med dem. Däremot så skrotas Hbis/Hbins/Hbikks allt mer och mer samt att ett antal nu byggs om till containervagnar.
Jag har nog ganska bra koll på vilka vagnar som stått i Eskilstuna men inte de som nu fått överdelen borttagna. Med lite tur kan jag annars få tag i dessa nummer via TS:s register när de byggts om. Jag brukar annars besöka Eskilstuna någon/några gånger per år och se vad som står där. Många av de Hbis-vagnar som står/stått där, har varit där bortåt 2-3 år men man har (av någon konstig anledning) förflyttat vissa vagnar från andra delar av Sverige hit och kanske det har fortgått under sommaren.
All information om dessa vagnar tar jag dock tacksamt emot och om intresse finns får du gärna ta del av mina uppgifter.