BJs förbereder sig för Frykdalsbanans dag 1

B 1037 i ångloksstallet på Sävenäs

B 1037 i ångloksstallet på Sävenäs

Torrt och varmt.
Bra om man är ett ånglok i förvaring. Då rostar man inte.
Illa om man är ånglok och ska ut och köra. Brandfara.

19:e juli uppmärksammas Frykdalsbanan med en egen dag, då Kil-Frykdalens Järnväg i Värmland firar 100 år. Bergslagernas Järnvägssällskap tillsammans med Sunnes hembygdsförening slår sina påsar ihop för detta arrangemang, som kommer att se ångtåg på KFJ-sträckan Bäckebron-Sunne-Lysvik hela dagen, med Sunne som centrum. Passa på att åka med och stödja arrangemanget och den lokala bygden.

Sunne ligger alltså mitt på denna stäcka, varför Sunnes hembygdsförening har intresset. Kil var en stor knutpunkt för Bergslagernas Järnvägar, varför BJs också har intresse.

Denna gång kommer det att bli två ånglok (förra gången det utlovades blev det bara ett – här), den här gången gör vi ett nytt försök. Det som stoppade B3 130 då var 50 år gamla smältpluggar. Båda ångloken har fått nya smältpluggar sedan dess och kommer att genomgå omfattande teknisk översyn innan resan.

Resan börjar på fredag i Göteborg och tåget återkommer på söndag till Göteborg. Resan går givetvis på Bergslagsbanan Göteborg-Kil, även om sträckan till Trollhättan är en nykonstruktion (här)

Fortsättning följer på Absolutman

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s