Pneumatiska ånglok när Frykdalsbanans resa förbereds (2 av 2)

Med 8 kilo tryckluft i pannan kunde vi kolla efter läckor inne i fyrboxen. Det ”blödde” något från dussinet stag, främst de nedre, men inget som påverkar loken. (Kom det plötsligt? Kolla då in förra inlägget)

Smältpluggen (som på bilden ter sig grönaktig) i taket på fyrboxen. Takstagens nitar är övriga prickar som ses

Smältpluggen (som på bilden ter sig grönaktig) i taket på fyrboxen. Takstagens nitar är övriga prickar som ses

I taket sitter två smältpluggar, de har till uppgift att lösa ut om fyrboxen blir för varm, dvs om det inte finns tillräckligt med vatten i pannan, så att taket på fyrboxen inte täcks med vatten. Det är denna nivå som lägsta vattenstånd inne i hytten baseras på (återigen, se förra inlägget för mer om vattenståndsglasen).

Men skulle detta ändå inträffa, så smälter tennet i smältpluggen och det blir hål rakt igenom. Ånga strömmar in i fyrboxen och fyren måste rakas ut.

Smältpluggarna är gängade i fyrboxtaket och kan således vara otäta i gängan. Heltätt på B 1037, lite läck på B3 130, som blev mindre efter åtdragning.

Tubändarna kontrollerades och såg friska och bra ut och inte heller från detta håll hördes något väsande som skulle tyda på tubläck. Utmärkt således.

En dubbelillustration - dels bakre tubplåten med alla småtuber och nedersta raden ,ed stortuber. Helt, tätt och fint på B 1037. Nedan ser vi taket på valvet, även det helt och fint

En dubbelillustration – dels bakre tubplåten med alla småtuber och nedersta raden ,ed stortuber. Helt, tätt och fint på B 1037. Nedan ser vi taket på valvet, även det helt och fint

Både B3 130 och B 1037 är tidiga B-lok (tillverkade 1911 resp 1910) med gamla 12 kg-pannor. Senare BGb- pannor är godkända för 14 kg, som tex den i Gb 95 (här). Som tidigare berört så är loken ändå olika att elda, de brinner olika.

En del av förklaringen ligger i valvets konstruktion. Valvet ska ligga an mot bakre tubplåtsväggen (se bild ovan) och tvinga de heta rökgaserna att vandra under valvet, bakåt i färdriktningen (vid färd framåt) för att runda valvkanten och sugas genom tuberna.

Om en sten ramlar ned blir det hål i valvet och luftflödet förändras. Och med det hur fyren brinner.

I fallet med dessa båda B-lok ligger inte förklaringen i trasiga valv, utan i utformningen av valven. På B 1037, som är murat med smått tegel, går valvet lågt. På B3 130 är valvet, murat av så kallade patentsten, mer kupat och högre i tak.

Valvet i fyrboxen på B3 130 sitter mycket högre än det på B 1037. Så högt att det täcker rader av småtuber

Valvet i fyrboxen på B3 130 sitter mycket högre än det på B 1037. Så högt att det täcker rader av småtuber, du till och med skymtar en tub strax under valvet.

Valvet med patentsten på B3 130 har ett avsiktligt hål precis intill tubplåten.

Valvet med patentsten på B3 130 har ett avsiktligt hål precis intill tubplåten.

Det känns som att 130:s valv inte är enligt ursprunget, dock kom hon så här från beredskapsförrådet. Valvet täcker nämligen flera av de nedersta tuberna.
Vidare så har dessa patentstenar en luftficka mitt på valvet närmast tubplåten, där hetluft strömmar upp och helt förändrar luftflödet i fyrboxen.

Vi är nöjda med detta och startar nu luftpumpen, den som behövs för bromsen. Luftpumpar har en historia av illmarighet och det finns många berättelser om hur dessa har reparerats under gång.

Just 130:s luftpump krånglade vid planteringsresan på nya BJ-spåret till Trollhättan (här). Men idag startade båda lokens luftpumpar direkt och utan problem. Det är bra för lok att stå i torra lokstall.

Därmed har vi kontrollerat vad vi kan med tryckluft. Sedan blir det en annan sak med hetta, ånga, vatten och högre tryck, men vi har god tillförsikt efter dessa test på båda loken!

Härnäst blir det till att besöka fyrboxen på B 1037 igen, denna gång för att byta trasiga rostrar och lägga andra till rätta. Fortsättning följer således här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s