Ånglok från undersidan – reparationer och underhåll på B3 130

Det här kan vara det sista du ser i livet om du är på fel ställe vid fel tidpunkt. Detta är ett drivhjul på ångloket B3 130

Det här kan vara det sista du ser i livet om du är på fel ställe vid fel tidpunkt. Detta är ett drivhjul på ångloket B3 130

Med B 1037 i ordning, kastar vi oss under B3 130. Slaggrav med ljus är otroligt bekvämt, jämfört med att ligga på slipersarna utomhus.

Dräneringen på underboxen öppnas. Storlek på skallen? 19 mm. Det kommer att rinna både vatten och olja på dig innan du är klar...

Dräneringen på underboxen öppnas. Storlek på skallen? 19 mm. Det kommer att rinna både vatten och olja på dig innan du är klar…

Underboxarna ska dräneras, och beroende på vad som kommer ut, tas ned och göras rent, samt fyllas med ny, fin maskinolja. Nederst på boxarna finns en vattenavtappningsbult, öppna på den och eftersom den är ihålig kommer vatten att rinna ur bulten, då hålen gängas fram. Oljan flyter som bekant ovanpå. Beroende på om den olja som sedan kommer är fin till färg och konsistens, eller grå och slemmig, så dikterar det fortsatt arbete (ta ned hela boxen och göra rent, eller bara fylla på mer olja, mer om underboxar här).

Asklådan, som hänger under fyrboxen (mer här), sluts med en skopa som hindrar glödande aska från att ramla ned på spåret, men skopan kan öppnas för att aska ur på lämpligt ställe. Ovanför skopan sitter en damp, en lucka som öppnar och stänger luftflödet till fyren. Även denna ska sluta tätt, både för att stänga draget och för att inget ska ramla ur asklådan.

Framsidan på asklådan täcks av en damp (överst), som här glipar markant, och en skopa (nederst), som här inte gick att sänka ned

Framsidan på asklådan täcks av en damp (överst), som här glipar markant, och en skopa (nederst), som här inte gick att sänka ned

Asklådan på B3 130 fick sig mer än den mådde bra av i samband med att fyren snabbt rakades ut (läs mer här). Då blir det alldeles för varmt och plåtarna riskerar att slå sig. Det harde hänt här. Dels var dampen böjd, så att den glipade två tum på höger sida, dels satt skopan fast, så att den inte gick att sänka med mindre än att dubbla spett övertalade den. Säg ”aaa”, typ.

En vanlig hydraulisk domkraft sattes mot hjulaxeln och dampen och steg för steg kunde dampen riktas, så att den blev att sluta tätt igen.

Dampen riktas med en domkraft

Dampen riktas med en domkraft

Och när skopan väl sänkts, så gissa vad som fanns bakom? Just det, aska. Bara att raka ut.

Framänden av asklådan rakas ut på B3 130

Framänden av asklådan rakas ut på B3 130

Fortsättning följer här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s