Golvläggning i fyrboxen på B 1037

Du har kanske läst om det tidigare, luftflödet till eldstaden är viktig för hur fyren brinner. Inte minst så regleras lufttillförseln med luckor, dampar, för att reglerar fyren. Luften leds in under ifrån, varför ”golvet” i eldstaden är en roster. I princip som ett galler.

Roster på B 1037, fullt i mindre slaggsamlingar här och var. Det är bra att ta bort, för det blir inte mindre av sig själv. Falluckan längs in har slagit sig av värmen

Roster på B 1037, fullt i mindre slaggsamlingar här och var. Det är bra att ta bort, för det blir inte mindre av sig själv. Falluckan längs in har slagit sig av värmen

Ett problem som uppstår, olika mycket hur man kör, hur man eldar och vilket kol man har, så kan det bildas slagg, som sätter igen rostern. Och luftflödet stoppas där. Därför slaggas ångloken efter körning. Ja, blir det mycket, så slaggar man vid någon station på resan. Och blir det riktigt illa slaggar man under gång…

Idag slaggade vi innefrån en kall fyrbox, vilket förstås är enklast. Slagget sitter hårt och måste försiktigt knackas bort från rosterstavarna, så att man inte slår sönder dessa. De bränns av i tillräckligt stor omfattning så att de måste bytas, för att man ska vilja ha sönder flera av oförsiktighet.

För att göra detta grundligt så plockades rosterstavarna upp, knackades rena från slagg och lades prydligt tillbaka på plats. Dåliga byttes.

Asklådan, som ligger under fyrboxen, kunde rengöras i alla vrår som extra bonus.

Här har ett antal rosterstavar tagit upp och under ser vi asklådan, som samlar upp det av kolet som inte brinner, askan. Röret är asklådespolningen, som används för att släcka glöd i asklådan, så att glöd inte skakar ur och ut på järnvägen och sätter eld på omgivningen. På den här sidan har röret dessutom rostat av.

Här har ett antal rosterstavar tagit upp och under ser vi asklådan, som samlar upp det av kolet som inte brinner, askan. Röret är asklådespolningen, som används för att släcka glöd i asklådan, så att glöd inte skakar ur och ut på järnvägen och sätter eld på omgivningen. På den här sidan har röret dessutom rostat av.

Det polska kol vi kör på brinner bra, det är lätt eldat och slaggar minimalt. Men det har ett pris, det brinner så fort att det faller sönder och utsätter rostern för för mycket hetta. Något som sliter hårt på rosterstavarna.

Därför provar vi ett tips från England, nämligen att skydda rostern med krossat tegel. Luft kan ju passera upp ändå (även om luftströmmarna kommer att förändras) samtidigt som glödande kol får svårare att nå järnet i rosterstavarna. Vi får utröna hur det fungerar och om det har någon skyddande verkan

Rostern är nogsamt rengjord och lagd. På den lägger vi tegel, för att skona rosterstavarna från hetta och minska slitaget

Rostern är nogsamt rengjord och lagd. På den lägger vi tegel, för att skona rosterstavarna från hetta och minska slitaget

Läs gärna om provtryckningen av loken tidigare här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s