Borlänge rangerbangård
midsommar 2014
Borlänge är en stor knutpunkt för allehanda gods, inte minst timmer. Rush Rail tog över den uppgiften från Green Cargo för ett antal år sedan nu och Rush Rail lok siktas i parti och minut här.
T66. Fula ansikten, men den långa kroppen och treaxliga boggier förlåter det mesta. Den låga profilen har sin förklaring i att loktypen även kan användas i England, som har en lägre lastprofil.
Europas standardlok nummer ett, kanske, BR 185, Re hos Green Cargo. 119 hos CargoNet. Ett tämligen slätstruket lok, sett till designen och prestandan har diskuterats på så många ställen, att den knappast kan vara optimal. Kanske får man vad man betalar för.
Rush Rails svarta 185:or med logotypen i rött och brandgult hör ändå till de mer lyckade färgsättningarna av dessa lok, tycker jag.
En god bit bort finns lokdepån och Green Cargos flotta. Ett inlägg med bilder därifrån finns här
Rc1-loken i Borlänge samma dag finns här