Nytt växellok under uppbyggnad vid TGOJ

TGOJ Eskilstuna
Sommar 2014

I samband med mitt besök i Göteborg (här) kunde jag konstatera att Rc4 1177 har funnit sin nya hemvist i staden, som växellok. 1177 var som bekant första Rc4:an som fick växlingskoppel (här) och gick sedan ut på turné till Green Cargos alla större bangårdar, innan hon nu stadgat sig i Göteborg. Nu håller hennes föregångare i Göteborg, Rc1 1016, på att monteras ned inför en slutlig nedklippning.

Rc1 1016 demonteras

Rc1 1016 demonteras

Green Cargos TGOJ-verkstad håller inte semesterstängt. Vägg i vägg med spåret som Rc1 1016 står på, finner vi Rc4 1178, med arbeten på buffertbalken. Alldeles säkert bevittnar vi här skapandet av nästa Rc4-växellok. På just denna plats fick även Rc4 1177 sin ombyggnation. Lite extra kul är det att man väljer lok med numren efter varandra.

Rc4 1178 inne på verkstaden för att få växelkoppel

Rc4 1178 inne på verkstaden för att få växelkoppel

Ute på verkstadsplanen finns det gott om avställda lok, bland annat fortfarande Ma 832, resten dieslar. Till det ett knippe vilande driftslok, allt som oftast Rd2-maskiner. Så även idag.

Rd2 1079 nästan alldeles ensam utanför verkstaden

Rd2 1079 nästan alldeles ensam utanför verkstaden

Rd2 1093, Rd2 1106 och Rd2 1103 på verkstadplanen

Rd2 1093, Rd2 1106 och Rd2 1103 på verkstadplanen

Tidigare inlägg från TGOJ Eskilstuna t.ex. här eller här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s