Rc1 1023 har anlänt till TGOJ, Ma 827 skinande ren och demonteringen av 1016 fortsätter

TGOJ Eskilstuna

Då NetRail berättade för bloggen (här) att Ma 827 kommer att vara i kvar i Eskilstuna till lördag, för att sedan bege sig till västkusten, var det lämpligt att ta en sväng förbi igen.

En strålande sommardag med alldeles för mycket ljus för att ta bra bilder, men i alla fall. Ma 827 fanns på verkstadsplanen, spår 8 om jag inte missminner mig, nytvättad och skinande vacker. Har du skaffat modellen än (här)?

Ma 827 nytvättad inför nya uppdrag

Ma 827 nytvättad inför nya uppdrag

Annars var det kanske främst en ”hallsbergare” som fångade mitt intresse – Rc1 1023. En väderbiten och luggsliten maskin. Sannolikt på väg mot den yttersta växeln. Vi har ju sett att för Rc1 ligger den här i Eskilstuna (här).

Rc1 1023, Rd2 1083, Rc4P 1318 och Ma 827

Rc1 1023, Rd2 1083, Rc4P 1318 och Ma 827

Rc1 1023 på TGOJs verkstadplan. Få Rc1:or har lämnat området med livet i behåll, Rc1 1008 undantaget.

Rc1 1023 på TGOJs verkstadplan. Få Rc1:or har lämnat området med livet i behåll, Rc1 1008 undantaget.

Kikar vi in i verkstaden så pågår fortfarande arbetet med växelkoppel på Rc4 1178 (mer här) och vägg i vägg fortsätter nedmonteringen av Rc1 1016. Det enda visuella som skett var att den röda toppstrålkastaren nu fjärrnats, jämfört med senast (här).

Rc1 1022 på spår 2 längst in i TGOJ-verkstaden

Rc1 1016 på spår 2 längst in i TGOJ-verkstaden

Bredvid Ma-loket stod Rc4P 1318 (loket som spårade ur i Huddinge tidigare i år, läs mer här) som alltså inte verkar vara redo att lämna verkstaden ännu. Arbete tycktes pågå inne i loket, även om det stod ute.

Och så ett par Rd2:or förstås.

Rd2 1133 under spänning

Rd2 1133 under spänning

 

Rd2 1083. Varken mer eller mindre.

Rd2 1083. Varken mer eller mindre.

Fler bilder på Rd2-lok vid TGOJ här och här
Ma-lok vid TGOJ t.ex. här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Rc1 1023 har anlänt till TGOJ, Ma 827 skinande ren och demonteringen av 1016 fortsätter

  1. Strömriktaren skriver:

    Rc1 1023 kommer om allt går vägen återvända till Hallsberg när reparation är klar.
    Rc4P 1318 har ett styrfel, loket har varit i trafik en längre period efter urspårningen i Huddinge.

  2. Kenta skriver:

    Men nu fick du väl värmeslag/hjärnsläpp :) välj själv!
    Bildtext ”Rc1 1022 på spår 2 längst in i TGOJ-verkstaden” hmmmmm!
    Rc1 1022 möte väl sin ”baneman” 2:e juli!
    Bilden är ju Rc1 1016.

    Vad roligt att alla människor är lika och har lika lätt för att
    slinta i tanken/tangentbordet!
    Tackar för ordet

    Kenta

    • DonDoc skriver:

      Alldeles sant, visst är det 1016 på bilden och på spåret! Tur att det är värmrbölja, så att jag kan skylla på den!

      Tack för att du läser och kommenterar
      /Tobias

      • Kenta skriver:

        Hahaha…. en annan kan med rättighet skylla på repa i HD:n….. blev först iskall när jag såg att 1022 plockades…. sedan insåg att jag hade rätt puuuuh

        Kenta
        (Men ska du inte rätta bildtexten)

      • DonDoc skriver:

        Jodå, rättning kommer. Kanske tillsammans med en sval öl

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s