Kort om Ma 882

På en direkt förfrågan kommer här ett litet inlägg om Ma 882, det sista Ma-loket i 800-serien. Vissa saker är sagda tidigare och jag vet att informationen må hända är något knapphändig, så om någon kan berätta med, använd gärna kommentarsfältet nedan.

Ma 882 off track i Långsele 2012

Ma 882 off track i Långsele 2012

Ma 882 överfördes från SJ till TGOJ 1991, liksom de andra SJ-Ma, och var ett av de tidigare SJ-loken att jobba i TGOJ-tjänst.

Tillsammans med Ma 876, den enda SJ-Ma:n att få TGOJ Trafik-målning av första utförandet, samma som alla TGOJ-Ma först målades i.

Loket såldes tidigt till Inlandsgods AB och blev därmed det enda TGOJ-målade lok att köras av annan operatör än TGOJ Trafik, så länge som TGOJ Trafik existerade. Ma 882 drog bland annat mycket torvtåg, Mora-Uppsala, och timmertåg Mora-Borlänge. En lokförare har uttryckt att Ma 882 var det lok som optiskt såg allra sjaskigast ut av alla Ma-lok. Jag vill betona att det var en persons uppfattning och jag undrar om han någonsin sett eller kört Ma 832 (här).

Efter att Inlandsgods AB gjort konkurs hamnade loket slutligen hos Three T i Långsele och var ett välkommet lok, i egenskap att det var ett stark ellok, lämpligt för långa transporter på stambanorna. Annars håller Three T oftast till på bibanor utan luftledning, varför deras flotta uteslutande består av diesellok. Men finns det tråd ovan, är det så mycket billigare att köra ellok än diesellok, att Ma 882 som sagt fann sin plats där.

Ma 882 i skymningslandet

Ma 882 i skymningslandet

Lyckan blev inte så långvarig. Brand uppstod i maskinrummet och loket ställdes av. Vissa uppgifter gör gällande att det var transformatorn som brann, andra menar att det var brand i en hjälpmotor. Ma 882 lyftes bort från sina boggier, sannolikt inför brandsanering, för att inte utsätta motorerna för saneringsmedel. Boggier och motorer togs väl om hand och förvarades i stall, medan resten av loket har blivit stående uppallat utanför spår. Bilderna är från Långsele 2012, men så långt jag vet står loket oförändrat sedan dess.

Behovet av ett ellok för Three T kvarstår dock, varför man nu hyrt Stambanans vänners Ma 962 (här) som nu ersatts av Ma 833 (här).

Om Ma 882 har stått så länge som det gjort, kanske brandskadorna var mer omfattade än man först trodde, så det är väl troligt att loket inte kommer att repareras. Ett problem med brand i lok är att när isolationen till kablar brinner, så bildas saltsyra. Ett brunnet lok behöver saneras kvickt, helst inom 24 timmar, vilket gör att ägaren inte hinner vänta på besked från försäkringsbolaget. Väntar man längre kommer frätskadorna från saltsyran att ställa till med mer skada än vad branden initialt gjort.

Ma-lokssidan här med andra Ma-loksinlägg samlade

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s