Byte av hjullager, bromsskiva och bromsbelägg bak på Passat B6

Volkswagen Passat årsmodell 2005 och en bit framåt brukar betecknas som B6.

Ett dovt, malande ljud, som tilltog linjärt med hastigheten, och som bara blev värre med tiden, har plågat min bil ett tag. Diagnosen bakhjulslager ställs enklast genom att jämföra ljudet i högersväng mot vänstersväng. I mitt fall var det höger bak och då avtar ljudet i högersväng, men är påtagligt rakt fram och i vänstersväng. Varför? Hjulet på höger bak och dess hjullager avlastas kraftigt vid högersväng.

Bakhjulslager på äldre bilar brukar vara två kullager, där det inre pressas på plats och det yttre är mera lätthanterligt. På Passat B6 är båda lagren en enda enhet tillsammans med navet. Det driver upp priset på reservdelen men förenklar bytet avsevärt.

När man ändå byter hjullager bör man överväga att byta bromsskiva och bromsklossar, när man ändå håller på. Detta är en ganska enkel process, men för mig krävdes det en tur till min lokale verktygshandlare. Sådana är de, biltillverkarna, de försöker på alla sätt att driva oss till verkstaden istället för att göra det själv. Låt dem inte lyckas, om du inte själv vill lämna in bilen.

Observera att Passaten har elektronisk handbroms. För att byta bromsklossar krävs VAG.COM!

Nödvändiga och nyttiga verktyg:

  • Domkraft
  • Pallbock
  • T-handtag med förlängare
  • 17 mm hylsa
  • XZN MT18
  • XZN MT14
  • 13 mm blocknyckel
  • 15 mm blocknyckel
  • Insex 4,5 mm (eller Torx T25 som buslösning)
  • Plattmejlsel
  • Slägga
  • Kofot
  • VAG.COM (ej måste om du bara ska byta hjullager, men för att byta bromsbelägg är det nödvändigt!)

Tidsåtgång:

Görs på en timme om man gjort liknande saker förut, förutsatt att ingenting rostat fast totalt. Men är du en glad amatör, så räkna med tre timmar i alla fall, för att inte bli besviken.

Kostnad:

  • Hjullager/st 599,- (Biltema) alt 1700,- (andra reservdelsbutiker)
  • Bromskiva/st 269,- (Biltema) alt 499,- (andra reservdelsbutiker)
  • Bromsbelägg, två par, dvs för bakaxeln 229,- (Biltema) alt 539,- (andra reservdelsbutiker)

Jämför med den offert jag fick från min lokale VW-verkstad (arbete + delar):

Byta hjullager på en sida: ca  4.100 kr, skulle jag även vilja byta bromsskivona och klossarna bak ligger priset på ca 7.500 kr.

Så här gjorde jag.

1a. Lossa hjulbultarna
1b. Hissa upp bilen och ställ den på pallbock. Domkraften behövs sedan för att höja lite på länkarmen.
1c. Ta bort hjulet

2a. Navet har en centrumkåpa som knackas bort. Använd plattskruvmejsel och slägga och knacka varvet runt så hoppar den loss snällt.
2b. Lossa nu centrumbulten. XZN MT18-bit, med 1/2″ T-handtag och rejäl förlängare. Min handbroms höll fast tillräckligt, men gör den inte det, får du ta bort navkapseln (om sådan finns) på fälgen, sätta tillbaka hjulet, hissa ned bilen och se till att bilen inte kan flytta sig när du lossar centrumbulten.

2. Bakvagnen uppallad, hjulet borttaget, navkåpan borttagen. XZN MT18-bit sitter i navet kopplad till T-handtag. Sitter rätt hårt.

2. Bakvagnen uppallad, hjulet borttaget, navkåpan borttagen. XZN MT18-bit sitter i navet kopplad till T-handtag. Sitter rätt hårt.

3. För att kunna ta bort lagret, måste bromsskivan tas bort och för att kunna ta bort den måste bromsokshållaren tas bort. Överväg om bromsarna ska bytas, när du ändå gör jobbet.
3a. Skruva bort de två bultar som bromsoket sitter i bromsokshållaren med. En uppe och en nere, på bilens insida. 13 mm samt 15 mm för att hålla emot med.

3a. Bromsokets övre fäste. Blocknyckel 13 mm för att lossa och 15 mm för att hålla emot glidkolven. En likadan finns på undersidan av oket.

3a. Bromsokets övre fäste. Blocknyckel 13 mm för att lossa och 15 mm för att hålla emot glidkolven. En likadan finns på undersidan av oket.

3b. Bänd undan bromsoket och häng upp det, så att det inte hänger i slangar och kablar eller kläms mellan länkarm och kaross. En liten bit ståltråd säkrar oket mot olyckor.

Bromsoket bänds loss med en platt skruvmejsel av större mått

3b. Bromsoket bänds loss med en platt skruvmejsel av större mått

3c. Bromsbeläggen står nu på bromshållaren och plockas lätt bort för hand.

Bromsoket borttaget och bromsklossarna tas bort för hand.

3c. Bromsoket borttaget och bromsklossarna tas bort för hand. Bromsoket vilar på länkarmen.

3d. Bromsokshållaren sitter fast i bakaxeln med två genomgående bultar, med XZN-MT14. Jag använde en lång bits med 1/2″-fäste. Här är det trångt och svårt att få hävstång. Jag tog T-handtaget och sedan bröt jag med kofoten med bakaxeln som mothåll. Det fick bulten att släppa, sedan var det bara att skruva. Ett alternativ är att hissa upp bilen högt, så att det går att koppla på en lång förlängare på T-handtaget.

Bromsokshållaren sitter med två bultar som förhandlas upp med en XZN MT14 bit, här monterad i övre bulten. Det finns en likadan en decimeter under denna också. Knacka gärna på ändan på bitsen så den verkligen bottnar.

3d. Bromsokshållaren sitter med två bultar som förhandlas upp med en XZN MT14 bit, här monterad i övre bulten. Det finns en likadan en decimeter under denna också. Knacka gärna på ändan på bitsen så den verkligen bottnar.

3e. Tag bort bromsokshållaren.

3f. Bromsskivan sitter med en liten insexskruv, med det ovanliga måttet 4,5. Någon sådan fanns inte i min verktygssamling, men en Torx T25 gick att försiktigt knacka in i insexan och öppna den. Skruva bort den och tag bort bromsskivan.

3f. Skruven med insexfattning som fixerar bromsskivan till navet.

3f. Skruven med insexfattning som fixerar bromsskivan till navet.

Bromsskiva för byte. De gula strecken visar på gravrost.

Bromsskiva för byte. De gula strecken visar på gravrost.

3g. Överväg om bromsskivan ska bytas. Min var både fårad som ett Estrellachips och hade grava rostskador = byte.

Bromsokshållaren må se ful ut, men kontrollerar att de båda glidkolvarna löper lätt och att gummibälgarna till dessa inte är skadade, så är det inga problem att återanvända detta. Putsa gärna lite rost från platsen där klossarna vilar mot hållaren. Klossarna ska ju trots allt röra sig något. Om bromsokshållaren måste bytas brukar den bara gå att köpa hos auk. VAG-handlare.

4a. Nu är det bara att dra av navet, som har hjullagret helt integrerat. Dyrt, men smidigt vid byte. Det är inga problem att dra det för hand.

Navet, med hjullager inbyggt och inte möjligt att ta isär, dras av för hand.

Navet, med hjullager inbyggt och inte möjligt att ta isär, dras av för hand.

4b. På axeltappen, innanför navet finns en bricka i metall. Se till att den sitter kvar, så att den inte följde med navet. Sätt i så fall tillbaka den. Kontrollera Så att axeltappen inte blivit dammig när detta togs bort, gör i så fall rent med en trasa.

4b. Axeltappen nu naken. Observera brickan längst in, som ska vara kvar där.

4b. Axeltappen nu naken. Observera brickan längst in, som ska vara kvar där.

Så där. Då är allt gammalt borttaget. Nu till återmontering. Mycket lättare, snabbare och trevligare!

5. Nya navet skjuts på till det tar stopp. Enklare kan det inte vara.

Nytt nav med hjullager skjuts på axeltappen så långt det går. Handkraft är det enda du behöver.

Nytt nav med hjullager skjuts på axeltappen så långt det går. Handkraft är det enda du behöver.

6. Montera bromsskivan. Om du köpt en ny bromsskiva så måste den avfettas, eftersom den är transportskyddad mot rost. Använd Brääklin eller T-röd. Skruva tillbaka skruven som fixerar bromsskivan så att hålen alltid stämmer med hålen i navet. Den behöver inte sitta stenhårt, men ska förstås dras åt.

7. Sätt tillbaka bromsokshållaren, skruva i och dra åt bultarna.

8. Om du ska byta bromsklossar, måste bromsokets kolv backas /skjutas tillbaka, så de nya, tjocka klossarna får plats. Då Passaten har elektronisk handbroms skadar du oket om du försöker klämma tillbaka kolven. Lösningen är att koppla in VAG.COM till diagnosuttaget under panelen på förarplatsen och sedan ansluter den till laptop och kör medföljande program. Härifrån väljer du lätt att nollställa bromsoken.

Diagnosuttag på Passat B6 (sitter på samma ställe på de flesta jämgamla VW). VAG.COM inkopplat.

Diagnosuttag på Passat B6 (sitter på samma ställe på de flesta jämgamla VW). VAG.COM inkopplat.

8 forts. oavsett nya eller gamla bromsklossar, så ställs dessa på bromsokshållaren, mot skivan.

9. Bromsoket monteras och skruvas fast. Håll emotglidkolvarna, så att det går att dra åt.

Nytt nav med hjullager, ny bromsskiva, nya bromsklossar monterat med gammalt ok och okhållare.

Nytt nav med hjullager, ny bromsskiva, nya bromsklossar monterat med gammalt ok och okhållare.

10a. Sätt tillbaka hjulet, hissa ned bilen och dra åt centrumbulten för allt du är värd.

Centrumbulten, som håller navet, dras åt med rejäl förlängare

10a. Centrumbulten, som håller navet, dras åt med rejäl förlängare

10b. Hissa upp bilen igen, tag bort hjulet och knacka tillbaka metallkapseln som skyddar navet och hjullagret från damm och smuts. Slägga anbefalles.

10c. Sätt tillbaka hjulet och dess navkapsel, hissa ned bilen och drag åt hjulbultarna.

10d. Starta motorn och pumpa med bromspedalen ett par gånger. Detta för att bromsoket ska hitta rätt läge och bromsarna ska ta rätt.

10e. Provkör och känn att bromsen tar och att bilen känns som vanligt i övrigt. Njut av att det malande lagerljudet är borta. Eventuellt kan du nu upptäcka att du även behöver byta på andra sidan med…

Klart!

För fler tips och delade erfarenheter, se bilsidan härAbsolutman.

Du kanske även är intresserad av

Fakta och myter om oktan och bensin
Fakta och myter om motorolja
Fakta och myter om vridmoment vs hästkrafter

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Byte av hjullager, bromsskiva och bromsbelägg bak på Passat B6

  1. Kenta skriver:

    Nu kommer ”snåltipset”
    Med dagens tillverkningshastighet överallt, givetvis även kullager oavsett tillverkare!
    Finns risk att för lite kylmedel, fett, tillförts lagret vid tillverkningen!
    Av bilderna kan jag inte avgöra ifall man ”når” lagret!
    På vissa modeller är det möjligt att lyfta på skyddslocket för lagret!
    Man tillför erforderlig mängd kullagerfett – av rätt typ—- fuktavisande etc.
    Klipper till locket så det ”klickar” på plats!

    Bromsskivor bak utsätts väl för ca 30% av bromskraften även 9 år gamla skivor bör
    vara renoveringsobjekt!
    Metod
    Spänn upp bromskivan i fast (temporärt) borrmaskin! (med varvtalsreglering)
    Börja ev med filar (svarvverktyg är för proffs) när ytan börjar bli jämn, fortsätt med grov –
    sedan finare smärgelduk tillmammans med slipklots!
    Bromsoket motioneras och fettas in med rätt vald olja oftast bromsolja!
    Sannolikt finns ”renoveringssats!
    De tråkiga tätningsringarna kan ju sagt upp sig – byte!
    De små ev grader som bromskolvarna fått smärglas ofta bort med fin smärgelduk.

    Givetvis skall dessa bromsrenoveringar göras på båda sidor
    ompackning, renovering byte av kullager behöver normalt inte utföras på båda sidor.
    I detta läge påverkas inte OMG ifall 50-70 % av bromsbeläggen är OK

    Ett lager med för lite ”kyl-medel” tjuter ofta jag är törstig men jäkligt en toning – normalt ingen lagerskada ifall det fixas i närtid

    Går inte tätringen på lagret att lossa och tillsluta – gäller absolutmans rekomendation ;)

    • DonDoc skriver:

      Tack Kenta för dessa beskrivningar. Jag tycker själv om att kunna reparera och återanvända saker och slår gärna ett slag för det.

      Tyvärr har vårt samhälle gett sig den på att motarbeta det. Det är helt enkelt för billigt med delar för att dylika projekt ska kännas lönsamma. Tycker jag.

      Beträffande navet, så är lagret/lagren helt inkapslade. Det finns ingen tillgänglig ingång, så långt jag kunde se, för att öppna och fylla på fett. Annat var det när man på äldre bilar bytte hjullager, då fick man ju börja med att fylla de nya lagren med fett. Och att fylla på dem då och då var inte helt ovanligt. /Tobias

  2. joakim skriver:

    Hej har passat 08. Måste jag använda datorn också då för att byta belägen.

  3. Johan skriver:

    Tack! Det sparade mig många slantar…. Dock var jag tvungen att använda Torx T30 för att lossa bromsskivan. Har du bytt hjullager fram någon gång?
    //Johan

  4. Jerker skriver:

    Detta är en fantastisk guide som på ett bra sätt beskriver de moment och verktyg som krävs. Jag bytte hjullager när bilen gav felkoder på ABS-givaren, fick felkod 00287 och underkod 008 – ABS sensor rear right Implausible value (koderna fick jag via VCDS). Att byta hjullager var inget jag kunde tro skulle avhjälpa felet, men lyckligtvis blev det så. Tack för bra info!

  5. Morten skriver:

    God beskrivelse.
    Jeg mener at momentet på senterskruen er 220 NM + 180 grader. Dvs at det må kraftigt verktøy til. Jeg brukte en overgang fra 1/2″ til 3/4″ med langt rør og da vrei jeg av tappen/overgangen før jeg klarte å komme til 180 grader. Må nå skifte på andre siden og vurderer da å sveise en 3/4″ pipe på xxn-mt 18

  6. Martin L skriver:

    Jag tänkte ha vår passat -10 B6 som är samma modell som den du har med om jag förstått det rätt. Tack för den fina guiden. Jag kommer byta hjullagret själv iaf. Räcker det med Lite-varianten för VAG-COM eller är det en mer avancerad funktion som behövs?

    http://www.ross-tech.com/vag-com/vag-functions.html

    Men annars kanske det är värt att skaffa det ändå när jag ändå ska ha bilen 5 år till :)

    • DonDoc skriver:

      Hej Martin, ja Passat -10 är tekniskt sett samma som -05.
      Jag hade en pirat-VAG.COM ett tag och uslades med den. När jag köpte den äkta, kompletta ångrade jag bara att jag inte gjort det tidigare. Det är min erfarenhet och ska du ha din passat 5 år till och kanske fler VW på det, ja det tar inte många minuter på verkstad innan du sparat in den investeringen. Lycka till, berätta gärna hur det gick.

  7. Kristofer skriver:

    Hej!
    Har en Passat -10 med DSG och elektronisk handbroms, dock inte blivit klok på huruvida man behöver dator för att endast byta hjullagret, alltså inte byta belägg.
    Alltså, får man bort bromsarna utan dator?

  8. Johan Strömqvist skriver:

    Funkade klockrent även på en skoda superb 2011 allt var likadant. Tackar ödmjukast för denna diy.

  9. Jögge skriver:

    ”Det är inga problem att ta av lagret för hand”
    Jo, men tjena!
    Det är lika jävligt som det alltid är med bilar: sitter som om det vore svetsat.

  10. Jonas skriver:

    Tack för en bra guide. På min Passat -09 så sitter alla 4 skivor med Torx T30 som låsskruv.

  11. fredrik skriver:

    ska bytta bromsbeläggen runt hela bilen . var får man tag i kod avläsare? och programmet som styr el handbromsen ? biltema hade något för 1099kr funkar den .

  12. Kent Norberg skriver:

    Hej
    VAG.COM heter nu VCDS och är dyr men har de flesta funktioner man kan behöva.
    Biltemas billiga funkar bra för detta ändamål (har använt den flera ggr.(ingen dator behövs)
    Kent

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s