Havererad Ma 962 dras hem av Three T-T44

Ljusdal, trettiosista juli ’14

En vänlig följare av Absolutman fick upp kameran precis när den transport som tidigare nämndes (här) och delat med sig av bilden.

Ma 962 löser ut vid uppkoppling (=pådrag) men har inga problem att ta spänning. Därför kan strömavtagaren vara uppe, vilket är viktigt, för då går det bra att köra ventilatorerna. En ellok som dras verkningslöst kommer att få massor med skadligt damm i maskinrummet, något som kan leda till överslag och andra elfel. Ventilatorerna har alltså inte bara kylning till uppgift, utan även rensning.

Ljusdal och T44 280 drar Ma 962 med destination Norrköping

Ljusdal och T44 280 drar Ma 962 med destination Norrköping

Vi ser ett av Three Ts senaste förvärv, de köpte som bekant två T44 av Green Cargo (här). T44 280 på bilden har fått en Three T-logga på sidan av hytten, men vi hoppas väl på att Three T kommer att måla dem i samma trikolorfärgsättning som man målar sin andra diesellok.

Noterbart är även de ”positionslyktor” som T44:an fått monterat på kanten till hyttaket. Det torde vara något Three T kompletterat med.

Att Ma 962 havererar under tjänstgöring är kanske inte helt oväntat. Loket har gjort lång och hårt tjänst för både SJ och TGOJ Trafik. Jag vet inte hur nära revisionsintervallet loket låg när det ställdes av redan 2012, men det var knappast nyreviderat. Även om Ma 962 fick sig en stor genomgång i samband med att TGOJ Trafik driftsatte loket för sin trafik, så är det länge sedan vid det här laget. Just Ma 962 var ett av de mer tjuriga att väcka till liv efter långt stillestånd (här).

När Green Cargo ställde av Ma-loken, var det främst inte pga övertalighet, utan pga kostnader att hålla loken i drift. Det var alltså innan GCs volymer kraftigt gick ned. Green Cargo sålde som bekant Ma-loken till föreningar, där loken ibland skulle komma att köra lätta tåg och i sådan tjänst skulle flertalet av dem säkerligen göra lång och fin tjänst. Men inte i tung, kommersiell trafik.

Ett sådant, lätt museitåg passerade mig som en blixt från klar himmel igår, lördag 2/8, ett södergående tåg mitt i Eskilstuna, draget av en TGOJ-Ma med bruntåg efter. Jag var på för långt avstånd för att kunna och hinna se numret, men gissning ett är SKÅJ och Ma 409 och reservgissningen är FSVJ och Ma 408. Någon som vet?

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Havererad Ma 962 dras hem av Three T-T44

  1. Janne H skriver:

    SKÅJ kör tåg till ”Opera på Skäret”, lör-och söndagar v30-33. Det var säkert ett sådant tåg som passerade.

  2. Tågab Rules skriver:

    Vad jag förstår så har man installerat radiostryning på T44:an därav dessa Radio-lampor som övriga radio-lok har ifrån Three-T och Tågab.

  3. Tågab Rules skriver:

    Ja precis de lyser och blinkar beroende på vilket håll loket går åt när man kör det,tror detta byggdes på till att börja med för att underlätta för föraren som kör radiostyrningen så men hjälp av att kolla på lamporna vet man vilket håll loket går osv. Här är en video som visar hur lamporna lyser ganska tydligt med Tmx 104 i tjänst för Tågab som numera ägs av Three T loket alltså http://www.youtube.com/watch?v=Nyvb07CuXnk

    De var Tågab i Kristinehamn som började med detta på sina lok och Inlandsgods lok,sen gjorde man även radiostyrning på Tmz 1407 åt Three T också. Sen tror jag Three T tyckte de var en bra lösning och göra så på loken, Tmy 1105 och 1150 monterade också radiostyrningen på vill jag minnas för Inlandsgods räkning.

    Mvh Tågab rules

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s